Wednesday, December 31, 2014

Last 31hr dalam 2014



Bismillahirahmanirahim Dan assalamualaikum..

  


   Hari Ini adalah hari terakhir kita di tahun 2014…

Sebelum 2014 melabuhkan tirainya tidak lama lagi..
Dikesempatan Yang  Allah beri pada Ku ini..
Aku ingin mencuri sedikit waktu untuk menyusun sepuluh jari tanda memohon kemaafan..
jika sepanjang Aku berada didunia blogger Ini.
Pernah menyinggung Hati dan perasaan pada pembaca setiap blogger..
terkasar bahasa ataupun ayat-ayat yang tidak disengajakan..
yang Aku sedara maupun yang aku tak perasan...

  Kita hanyalah manusia biasa yang takkan lari Dari melakukan kesilapan.
Jika kita meyedari kesilapan memohon kemaafan lah selagi ada kesempatan..
jauhi ego yang hanya akan mendatangkan keburukkan apda dir dan orang lain..


SELAMAT DATANG 2015 !

Tuesday, December 30, 2014

Ramli awang murshid-RAUDHAH





SINOPSIS RAUDHAH

   Joker dan white- gandingan dua penjenayah kejam yang saling tidak mengenali.Joker adalah kontrak killer dan white adalah kontraknya.kod rahsia mereka mawar putih.Sasaran pembunuhan adalah golongan penjenayah berkolar putih. Hubungan mereka retak setelah joker mengalami serangan jantung secara tiba-tiba. Jantungnya berhenti berdenyut selama tiga minit. Logik akal joker sudah  mati!.

Faris dan Hambali- dua sahabat yang terpisah dan berbeza cara hidup.Faris bergelumang dosa.Hambali pulak hamba yang taat. Setelah membilang tahun ,mereka bertemu semula di masjid negara. Faris menyatakan hasrat hendak berubah dan Hambali tekad mahu membantu sahabatnya itu"taubat nasuha".

Cinta-muncul secara misteri .Junaidatul al-fatiah merupakan tunangan Hambali.Dalam diam faris turut mencintai gadis itu.Kedua-dua lelaki ini menggelarnya " raudhah".seorang gadis di cintai dua lelaki,pasti salah seorang harus mengorbankan perasaan dan keegoan.Tapi siapa?

Raudhah- banyak teka-teki yang sukar di simpulkan.Hanya iman dan takwa mampu melihat di sebalik tabir waktu.Persoalan muncul dalam bentuk yang sangat menyakitkan. Keterbalikan cinta,keliru -antara bayang dan jasad serta kitaran waktu yang mencetus huru-hara.Sentuhan kali ini banyak bermain dengan ilusi,saspen,pembohongan dan kekejaman silih berganti sehingga debaran sukar di hentikan.


 Tak nak berceloteh panjang meh dapatkan buku ini yang sudah berada di pasaran.


Monday, December 29, 2014

BILA BERSENDIRI



Bila bersendirian
Jangan rasa kesepian
walaupun tampa teman
kita tetap di perhatikan

Dalam gelap atau terang
ada mata yang sentiasa menjaga
melihat perlakuan dan rasa
mencatat dosa atau pahala

Bila besendirian,
jangan kata aku sunyi
sebaliknya selalu bisikkan dalam hati
pada diriku sentiasa ada pemerhati

Bila bersendirian
teruji keikhlasan
tampa kejian atau pujian
apakah terus ada kesetiaan
berfikir dan berzikir
dengan tulus kesunyian!.



Sunday, December 28, 2014

Selamat tinggal 2014 !


Assalamualaikum dan selamat malam..

Lagi beberapa hari lagi tahun 2014 akan melabuhkan tirainya..tak terasa cepat masa berlalu..begitu pantas ia pergi..
365 hari banyak kenangan manis dan pahit tercoret dan terpahat pada 2014.
kenangan duka dan menyedihkan menggamit semua perasaan keluarga belah suami. Adalah saat perginya abah (bapa mertua) pada 15/12/2014 itu adalah tarikh keramat yang sukar untuk kami lupakan.

Hari ini adalah hari yang ke15 perginya arwah abah yang meninggalkan banyak memori terindah bersama dengan cucu sulungnya yang kini berusia 6 tahun.
Hari ini juga dia bersedih dan merindui atuknya. Hari yang ke 15 baru dia merasa sedih dan faham erti perginya atuk menghadap illahi.
"Ummi kakak rindu atuk..atuk sayang kakak.. dia sakit.. pergi hospital lepas tu masuk kubur..".
Ya allah sedih aku mendengar rintihan si kecil ini..Dalam memujuk keadaannya aku cuba menahan airmata sambil mencari kekuatan untuk menjawab dan memujuknya. "kakak atauk jumpa allah..kalau kakak rindu atuk,kena hadiahkan al-fatiha untuk atuk,moga atuk tenang kat sana..mesti banyak berdoa ya". Itulah jawapan yang aku berikan untuknya..
sesungguhnya aku tak kuat apatah lagi suami..berhadapan dengan situasi begini..
sebagai seorang pendorong aku kena mencari kekuatan untuk suami dan anak-anak agar mereka tak down.


Al-fatihah untuk arwah abah..




DOA ISTERI SOLEHAH






"Ya allah,berikanlah suamiku kemudahan rezekinya,
jika letaknya masih jauh maka dekatkanlah,
jika masih ada di langit maka segera turunkanlah untuknya
jika tertahan didasar bumi,
hanya engkaulah yang mampu mengeluarkannya,
Ya allah, berkahilah rezeki yang di peroleh
suami hamba mu agar membawa 
kebaikan bagi kami sekeluarga di dunia dan akhirat.

Wednesday, December 24, 2014

Jikalau ada HATI,



Jikalau ada HATI, didiklah ia untuk mencintai perkara-perkara yang baik,sebelum ia MATI..
=> Jikalau ada MATA, lihatlah perkara-perkara yang baik, sebelum ia BUTA..
=> Jikalau ada LIDAH,tuturkanlah kata-kata yang baik, sebelum ia BISU..
=> Jikalau ada TANGAN, gunakanlah ia kearah kebaikan,sebelum ia KUDUNG..
=> Jikalau ada KAKI, gunakanlah ia untuk menuju kearah kebaikan, sebelum ia TEMPANG..
=> Jikalau ada SAHABAT, kasihilah ia seperti mana kita mengasihi diri sendiri,sebelum ia PERGI.....



BUKAN MUDAH UTK TERSENYUM,SAAT HATI TERHIRIS

Tidak MUDAH tersenyum ketika hati menangis dan teriris...
Tapi akan terasa INDAH ketika kita menyadari itu bagian dari kasih Ilahi...
Agar Allah memindahkan kebaikan-kebaikan orang yang menyakiti kita...

Tidak MUDAH bangkit dalam keadaan terpuruk...
Tapi akan terasa INDAH ketika kita menyadari...
Bahawa Allah sedang menyapa dengan cinta-Nya Agar kita tumbuh besar dan kuat...

Tuesday, December 23, 2014

Renungan



kita sibuk mencari dunia..
hingga terlupa akan akhirat..
kita sibuk mengejar harta..
hingga terlupa bekalan menuju akhirat...

dunia dah semakin tua..
dunia dah hampir pada penghujungnya..

Zaman dah serba canggih..
anak-anak penuh dengan kemodenan..
segala kecanggihan membuatkan kita leka dengan dunia..


anak-anak dah lupa tanggungjawab pada mak bapa
anak-anak dah semakin kurang ajar,menengking terhadap mak bapak..
dimana rasa hormat kita sebagai anak terhadap orang tua????
sehingga kita sanggup menderhaka terhadap mereka...


seminggu bagaikan sehari
sebulan bagaikan seminggu
setahun bagaikan sebulan..
masa dah terlalu singkat..
masa takkan menunggu kita..


sedarlah wahai sahabat sekalian..
dunia dan masa tak menunggu kita..
berubahlah...kembali ke jalannya..

Monday, December 22, 2014

Rindu bertandang lagi


Wahai Abah,
Kerinduanku padamu bertandang lagi..
Tampa ku sadari.
Semenjak permergianmu..
aku merasa kehilangan..
kehilangan sesuatu yang sangat bernilai harganya..

Abah..
Doaku tak pernah pudar buatmu..
Rinduku tak pernah hilang padamu..
tatkala diri ini bersendirian..
Terimbas memori indah bersamamu..


Abah,
Saat aku menjadi menantumu dan mula mengenalimu,
sedikit demi sedikit aku tahu tentang sikapmu,
dikau seorang suka membuat jenaka dan selalu membuat pantun dua kerat,
membuat semua orang yang berada di sekelilingmu rasa
terhibur dengan caramu.
Walaupun dalam keadaan sakit,
kau masih kuat membuatkan orang di sekelilingmu tersenyum.

Abah,
Sungguh aku tak menyangka..
Begitu banyak yang kau pendamkan didalam hatimu.
Sedih ku melihat keadaan mu semasa sihat,
Makan minummu tak menentu..
sebab tu kau selalu berlalu dan keluar dengan kawan-kawanmu.
menghiburkan hatimu..

Abah,
Saat-saat terakhirmu
aku sempat menatap wajahmu..
Namun aku seakan tak percaya yang dikau akan pergi meniggalkan kami.
kesedihan dan kerinduanku takkan pernah berakhir,
sehingga nyawaku terpisah dari jasad
Kau sentiasa kekal dalam ingatanku.

Abah,
Ampunkan dosaku
selama menjadi menantumu.
maafkan jika aku ada pernah terkasar bahasa,
tertengking padamu,halalkan makan minumku abah.

Abah,
semoga diaku tenang disana.
disisi rabbul alamin.
ketahuilah aku amat merinduimu..
Rindu yang tak pernah ada untuk orang lain.
Hanya padamu..


Sang perindu
Hana

Friday, December 19, 2014

BUKAN MUDAH UNTUK JADI MUDAH


Tidak MUDAH tersenyum ketika hati menangis dan teriris...
Tapi akan terasa INDAH ketika kita menyadari itu bagian dari kasih Ilahi...
Agar Allah memindahkan kebaikan-kebaikan orang yang menyakiti kita...

Tidak MUDAH bangkit dalam keadaan terpuruk...
Tapi akan terasa INDAH ketika kita menyadari...
Bahwa Allah sedang menyapa dengan cinta-Nya Agar kita tumbuh besar dan kuat...

Tidak MUDAH memberi ketika diri sendiri dalam kekurangan
Tapi akan terasa INDAH ketika kita bisa membahagiakan orang lain
Bukan membahagiakan diri sendiri...

Tidak MUDAH memaafkan ketika kita dibenci dan di hinaTapi akan terasa INDAH kalau itu bagian dari penyucian diri...
Dan ikhlas hanya mengharap ridlo Ilahi..

Tidak MUDAH melupakan kegagalan ketika kita masih berkubang didalamnya...
Tapi akan terasa INDAH ketika menyadari itu adalah awal dari kesuksesan kita..

Tidak MUDAH melupakan masa lalu yang menyakitkan...
Tapi akan terasa INDAH ketika menyadari itulah jalan yang harus ditempuh...
Untuk mengawali kebahagiaan yang akan diberikan Allah sebagai penggantinya...

Tidak MUDAH menghilangkan duka karena kehilangan...
Tapi akan terasa INDAH ketika menyadari...
Bahwa Allah telah meminjamkan kepada kita beberapa saat...

Tidak MUDAH menghadapi penderitaan dan cubaan yang terus mendera...
Tapi akan terasa INDAH ketika menumbuhkan kesabaran dan rasa syukur...
Dan menyadari itu bagian dari cara Allah menyayangi hamba-Nya...
Seperti Allah menyayangi para Nabi dan Rasul-Nya....

•.¸☆☆*•✮'•.SUBHANALLAH WALHAMDULILLAH...ALLAHUAKBAR •.¸☆☆*•✮'•

Thursday, December 18, 2014

Panduan Pendidikan kanak-kanak islam


Sedikit renungan bersama


  • Pendidikan dalam islam kepada seorang muslim dimulai seawal tujuh tahun.
  • Galakkan mengerjakan sembahyang patut di tekankan kepada anak-anak usia menjangkau 10 tahun.
  • kanak-kanak yang mendi capai 10-12 tahun akan mengalami perubahan dalam kotak pemikiran mereka. Mereka mulai mampu menbezakan antara buruk dan baik.
  • Pemisahan tempatan tidur perlu di lakukan ketika usia mereka menjangkau sepuluh tahun dan keatas.Pemisahan ini antara kanak-kanak lelaki dan perempuan dan juga antara anak-anak dan ibubapa.
  • Pemisahan ini disebabkan kerana anak-anak mula mampu berfikir perkara yang baik dan buruk . Ketika itu sewajarnya,perasaan perlu di asuh dan di pupuk demi memahami sifat malu dalam batasan aurat sesama mereka.
  • Galakkan ini sebenarnya dapat membina disiplin dan peribadi anak-anak dalam mengurus waktunya semenjak kecil.
  • Beriltixam dengan waktu sembahyang lima waktu untuk mendidik anak-anak membina keperibadian yang cemerlang dalam berinteraksi dengan masa dan waktu.
  • Membinbing pergaulan mereka agar lebih baik tampa melampaui batas dan norma kehidupan.
  • Penekanan ini seharusnya diberi tumpuan yang serius bagi mengelakkan gejala keruntuhan akhlak dan sosial di kalangan remaja.

with love
Hana

TAHLIL HARI KETIGA

BISMILLAHIRAHMANIRAHIM.

Alhamdulillah.
     Semuanya berjalan dengan lancar,tiga hari berturut-turut mengadakan tahlil di surau dan di rumah.
walaupun keletihan semuanya tetap bergotong-royong memasak di rumah mak mertua.
Hari ketiga ni kami masak lebih sikit. Nasi lemak dan juga mihoon hantar dua masjid.


      Hari ini boleh lah aku rehatkan diri sementara cuti ada lagi.
Esok dah kena berkerja balik macam biasa. Terasa malas nak berkerja ingat nak sambung cuti lagi.
huhuhu..sehari je kan..pas tu cuti balik..

   
   


Wednesday, December 17, 2014

Tahlil hari kedua

ASSALAMUALAIKUM..

      Hari kedua tahlil abah diakan di masjid dan juga dirumah mak mertua.
Bergotong royong memasak bersama biras-biras.
Nasib baik mak punya menantu ramai. Dan boleh berkejasama di antara satu sama lain.
Segala keletihan dan kesedihan yang melanda diri dan yang yang lain taklah terasa sangat.

      Terkadang bila waktu mencuri masa ku,aku termenung seketika mengenangkan kenangan bersama arwah abah. Selama menjadi menantunya.Arwah banyak membantu aku kesana kemari.
Dia seorang yang bermurah hati dan juga seorang yang suka berpantun dua kerat.
Ada saja pantun yang mengusik jiwa di kalangan anak menantu ataupun saudara yang mengenali arwah abah. Terasa sungguh kehilangan abah. Tapi itu bukanlah mematahkan semangat untuk tidak meneruskan hidup sebagai hamba allah.

   Dan sejak dua hari ini. Kulihat perangai adik dah berubah.Mula menjadi cengeng.Pantang usik sikit menangis. Aku rasa dia rindu arwah atuk kot,
Sebab di antara ramai-ramai cucu dialah yang selalu mengingati atuk makan ubat. Setiap hari dan saban waktu.Tak payah bagitau adik. Dia tahu rutin harian dia.
Dan dia juga cucu yang paling manja dengan atuk. Marah la macamanapun dia tetap tak ambil hati.
Lagi di pujuk nya orang tu adalah.
    Waktu tengahari tu bawalah anak-anak ke kubur atuk.
Pertanyaan adik berbunyi begini "atuk kat mana?".Aku jawablah atuk kat dalam tanah.
Adik bertanya lagi"Kenapa atuk dalam tanah,dia tak nangis ke?".Pertanyaan itu kujawab dengan kelembutan untuk memberi kefahaman kepada anak-anak tentang yang hidup pasti akan mati bertemu tuhannya. "Atuk tak nangis,atuk pergi jumpa allah". Lepas tu adik diam.
Aku rasa kakak dia faham kot.Sebab masa kat hospital dia. Aku ada bagitahu kakak dan cuba jelaskan kat kakak kenapa atuk di bungkus pakai kain putih.
Agak janggal baginya untuk memahami.
Kenapa kita mesti jumpa tuhan. Itulah soalan yang sukar untuk aku mencari jawapan yang tepat.

      Walaupun kesibukkan membataskan waktu ku untuk menghapdate entri tentang abah.
Kugagahkan juga.
Aku bukan lah seorang blogger yang sangat hebat yang boleh menaip dan mencurahkan bait-bait kata yang indah sehingga mampu mengundang rasa suka,terpegun  kepada para pembaca yang singgah diblog ku ini.
Aku tidak kurangnya seperti kanak-kanak yang baru belajar bertatih untuk menjadi seorang blogger dan mempunyai teman blogger yang mampu berkongsi ilmu untuk belajar tentang dunia blogger. Berkongsi masalah suka dan duka.
   Atas rasa ingin belajar..
Biarlah aku relakan..





      

Tuesday, December 16, 2014

Abah kembali kerahmatullah



Assalamualaikum.




Gambar ni aku amik pada 14.12.2014. Malam terakhir belaiu bersama kita

Tiada ungkapan yang terluah untuk aku ungkapkan..


Setelah sebulan bertarung nyawa kat hospital akhirnya  pada 15.12.2014 abah telah kembali kerahmatullah.


   Tengahari semalam aku dapat panggilan dari suami yang mengatakan doctor ada call bagitau " abah dah tenat".
kami semua pun bergegas ke hospital. Yang aku terpaksa mengmbil teksi untuk ke HKL.
Nasib baik opis aku tak jauh dr HKL. Tak sampai 10 minit.
Sesampai nya di hopital aku tengok suamiku dah sampai dulu.Tampa membuang masa kami bergegas masuk ke wad CCU. Mendapatkan abah nurse yang menjaga abah tu cakap "bacalah yassin,pakcik ada lagi tu.Yassin ada kat dalam laci".
Time tu otak aku tak boleh pikir apa sebab,aku nampak bacaan  denyutan nadi pada mesin itu tinggal 1;2 . Nurse pun tutup semua langsir. Aku tengok keadaan suami masa tu dah tak menentu di hadapan abah.Aku cuba memberi sedikit kekuatan yang aku ada padanya ,walaupn sebenarnya aku juga tak kuat. Aku gagahi juga meneruskan bacaan sambil memberikan kekuatan padanya.

  Lebih kurang dalam 5 minit adik ipar aku pun sampai bersama isterinya.Time tu bacaan dah 0 yang memberi tanda dia dah kembali kerahmatullah. Doctor pun datang dan menyuruh semua orang yang berada di tempat abah keluar. Aku cuba berganjak sedikit demi memberi ruang doktor untuk check abah.
Time tu aku nampak doktor dah mencabut alat pernafasan dari mulut abah. Itu adalah isyarat yang abah sudah tak ada lagi tetapi doktor tak cakap lagi masa tu.
 Bila kami masuk balik ke tempat abah,barulah doktor tu cakap "sorrylah dik,pakcik dah takde".
Alangkah luluh hatiku pada saat itu.

   Mak pun datang aku lihat mak sangat kuat..menghadapi semua dugaan ini. Tak macam anak yang lain.. Adik ipar aku yang bongsu lagi lah tak boleh terima sebab dia adalah satu-satunya anak perempuan abah.

   Namun siapa kita untuk menolak segala kemunkinan yang berlaku.Kerana iulah takdirnya..
Kasihan pada cucu-cucu yang tak sempat jumpa atuk. Suami menguruskan apa yang patut kat hospital untuk membawa balik jebazah dan yang lain bersiap sedia untuk balik. Kerana nak di kebumikan pada hari yang sama selepas asar.

  Selepas urusan memandikan jenazah di masjid as-salam dan menatap wajah abah  untuk kali yang terakhir. Yang perempuan balik rumah menyiapkan apa yang patut untuk tahlil pada malam tu juga.

Alhamdulillah...selepas maghrib segala urusan pun dah selesai.Allah mempermudahkan segala urusan arwah.Arwah pergi dengan tenang dan aman.



sesungguhnya daripada dia kita datang kepada dia kita kembali.

Al-fatihah untuk abah.



Maaf jika entri ni tak sempurna..segala kesilapan yang berlaku dari tuan blog ni. Yang baik datangnya dari allah.









Sunday, December 14, 2014

TUDUNG AIDIJUMA




Assalamualaikum--

wohoo..

Lagi stock tudung aidijuma.
aku rasa dah berlambak kat dalam drower tudung aku di penuhi dengan koleksi bawal aidijuma.
tapi xpela..untuk kepuasan hati aku..
Aku beli guna duit sendiri..
nasib baik incik hubby tak bising..
kalau idak abih la..
hehehe..

Design aidijuma dah keluarkan design setiap minggu.
Yang membuatkan kita makin menggila dengan aj.
Apa yang aku boleh katakan belilah sehingga dah boring.
eh..eh..aku ada pernah boring ke kalau pasal fashion ni?? tepuk dada tanya selera.
Wanita dan fashion sukar untuk di pisahkan.
apatah lagi bab tudung ataupun jubah.

itu sudah semestinya.... ^^



FUNGSI JANTUNG



Kita makan jantung jalan.
kita minum jantung jalan
kita tidur jantung jalan
kita mandi jantung jalan

kita solat jantung jalan
kita berjalan jantung jalan
kita berhenti jantung jalan
JANTUNG BERHENTI KITA JALAN 'INNALILLAHI WAINNAILAIHIRAJIUUN.

cekodok susu




Assalamualaikum..

Pagi tadi aku sempatlah buat kakak cekodok susu.
Resepi ni anak sedara suami aku bagi senang dan sangat mudah.
Anak-anak amat sukakannya.

Bahan-Bahan;-
Tepung gandum
Susu pekat
Air panas
Dan minyak panas untuk menggoreng.

stails aku tak follow sukatana aku main agak aje.
kalau nak manis boleh letak susu lebih.Kalau nak yangs edang tak yah letak banyak susu tu.
gaulkan dengan air panas pas tu bulat kan goreng kedalam minyak panas. Hidangkan..

  Haa.. tak susahkan..cam anak-anak aku memang tak suka makan bawang mereka lebih gemar benda yang manis-manis.


SELAMAT MENCUBA.


Saturday, December 13, 2014

JALAN-JALAN SUNWAY LAGOON




seronok adik dapat jenjalan kat sunway lagoon

time ni adik berusia dalam setahun lebih..

eih,,adik gelilah dengan ular ni..emm cantik juga awek ni..

seronok rasanya dapat naik kereta sorong ni.Boleh usha-usha teddy bear.
Ummi dengan ayah pun tak payah lah nak dukung adik..
Time ni kakak suka ikut opah kemana saja opah pergi..
Bila dah besar panjang tak nak ikut opah sebab opah dah punya ramai cucu. So kakak terpaksa lah join Ummi dan ayah..

JALAN MENUJU CINTA ABADI


Assalaumalaikum.

Muhasabah diri jalan menuju cinta abadi..

Sekiranya seorang perempuan tidak menemui lelaki yang sesuai dan baik untuk di jadikan teman hidup.Adalah lebih baik dia menjaga diri dan tidak berkahwin dengan lelaki yang tidak berakhlak dan tidak beragama.

Hidup merupakan pinjaman dari allah s.w.t

Janganlah menyeksa diri hanya kerana lelaki yang tidak taat pada agama.
Dapatkah dia menyejukkan hati ini andai dia seorang yang tidak menunaikan solat dan tidak tahu tanggungjawabnya sebagai suami?

Dapatkah kita mendiamkan hati yang meronta-ronta untuk berubah menjaadi hamba yang taat pada ALLAH.
Sedangkan sisuami tidak mengizinkan sedemikian kerana dia ingin kita bergaya,berhias sehingga menolak tepi batasan aurat yang digariskan.
Sanggupkah kita mengorbankan keinginan semata-mata kerana permintaanya itu.

Jodoh tiada kaitan dengan keturunan.Jika masih tiada bererti belum sampai masanya.Ia bagai menanti jambatan untuk keseberang.Kalau panjang jambatannya,jauhlah perjalanan kita.

Jodoh itu adalah ketetapan allah.Tiada siapa tahu siapakah jodohnya atau bilakah jodohnya akan datang dalam hidupnya.
Sepanjang penantian ini, isilah kehidupan dengan perkara yang bermanfaat.

Sindiran dan kutukan daripada orang sekeliling tidak akan menyebabkan kita berkudis dan patah kaki.
Nyatakanlah perasaan dan keinginan kidat dalam doa-doa selepas solat dan dalam sujud.

ALLAH itu maha mendengar wanita baik untuk lelaki baik,sebaliknya wanita jahat untuk lelaki yang jahat. Yakinlah pada janjinya kerana kita adalah golongan yang beriman.

Menurut IMAM GHAZALI,'solat tahajjud ataupun qiamulail adalah solat parah nabi.
Bangunlah pada malam yang akhir dan gunakan waktu itu untuk  meminta hajatmu nescaya akan segera di tunaikan ALLAH.

Bukankah denga ijab dan kabul akan menghalalkan hubungan kelamin,tanggungjawab yang terpaksa di pikul juga turut bertambah.
Bukankah apabila kita gagal melaksanakannya,bererti kita membina dosa seterusnya jambatan keneraka.

Berapa ramai pula yang menyesali perkahwinan padahal dahulunya mereka bermati-matian membina janji.
memupuk cinta kasih malah ada yang sanggup berkorban apa saja asal impian menjadi nyata.

Jika tidak sanggup bergelar isteri tidak usah berkahwin dahulu.Jika berasa diri belum cukup ilmu bergelar ayah dan iu,belajarlah dahulu.

Jika belum bersedia untuk bersabar dengan karenah anak-anak ,carilah dulu kesabaran itu.
Janganlah berkahwin dahulu kerana kenyataannya ramai yang tiak besedia untuk melangkah.

Mutiara itu adalah merujuk kepada sebelum melangkah ke gerbang perkahwinan ,persediaan perlu ada dalam diri individu.
Persediaan yang di maksudkan adalah ilmu pengetahuan tentang perkahwinan.

Belajarlah selok belok ilmurumah tangga sebagai pedoman pada msa hadapan.


with Love
Hana


SHOPPING KAT KLCC

ASSALAMUALAIKUM..

Semalam hari jumaat..
time lunch sempat pulak aku merayau dengan partner kat KLCC.Cuci mata jap tetiba nampak sale kat VINCCI.
Woww..sales kau jah mau tak rambang mata aku time tu..sume kasut aku nak beli.heee
Tetapi entah kenapa aku berkenan pulak dengan kasut warna Biru.
Sume nak warna biru kau.


kasut wegdes yang aku pancing kat VINCCI. Nampak cam unik je dan simple.

Dan lagi satu..ish.ish..ish..ni boleh pakai g majlis kenduri

handbag kan VINCCI. Memang woww cakap hang..memang cantik dan selesa.
Lagi stu tahan lama..

Honestly aku berkenan yang ni tapi size kaki aku takde..mybe ukan rezeki aku..
Tak apalah aku amik pic jadikan kenangan abadi kat blog aku..
    Sebenarnya aku nak habaq sikitlah..wanita dengan fesyen memang sukar di pisahkan. Setiap minggu design terbaru ada aje yang di beli.Ini aku belum hupdate lagi tudung aidujuma yang berlambak dan setiap keluaran aku miliki..
    Nasib baiklah aku berkerja xdelah nak harap duit lagi nak beli barang kalau tak segan juga nak minta tiap minggu kat dia.Klau duit sendiri kau nak beli apa pun beli je.dia pun tak marah..



wokehla..penat dah berleter dari dari tadi.selamat malam bai  ^^..

Hati Gelisah


    Assalamualaikum
     Pagi hari sabtu incik hubby kerja tinggallah aku dengan anak-anak dirumah..
Hari ini aku jadi super women hehehe..membersihkan rumah,masak memasak..Hari sabtu ni lah masanya untuk aku membalas dendam mengisi ruang bersama anak-anak comel ummi.

    Lebih kurang lima minit sebelum aku membuat entri ni.
Aku dapat panggilan dari husband aku yang mengatakan. Hari ini dia kerja sekerat hari.
Pagi tadi dia dapat panggilan dari hopital HKL. Yang mengatakan doctor nak jumpa semua adik-beradik belah suami. Entahlah..apakah berita yang akan doctor khabarkan sebentar lagi berkenaan dengan ayah mertua. Semoga beliau sembuh dengan kehendaknya.

   Sebab tak silap aku Hari khamis (PUBLIC HOLIDAY) baru-baru ini aku ada g tengok abah kat HKL. Alhamdulillah keadaan dah stabil sikit. Dia tak perlu guna alat bantuan pernafasan yang menyebabkan suara dia hilang buat seketika..



*semoga beliau cepat sembuh dan boleh balik secepat munkin..cucu-cucu pun dah lama tak jumpa atok.

Friday, December 12, 2014

Hari kedua- Tambun ipoh

Tada dah sampai tambun

First time jumpa pasir nilah jadiknya..

ni dah kat kolam air panas..Rileks jap

Adik dah start dah main pasir

Dah tak nak naik dah..

Betapa sukanya adik bila jumpa air.tak pandang kiri kanan kau...

Kakak dengan kengkawan Ummi

Merajuk dengan kakak tak dapat pelampung

Masa nak balik sempat lagi snap gambar kenangan dengan nanthini

Kenangan Terindah buat kakak dengan kucing Besar

Ummi pun nak jugak heheheh.


tune hotel ipoh perak-Hari pertama

bismillahirahmanirahim.
Tengah godek-godek laptop suami tetiba jupa gambar setahun lepas..
time tu bercuti dengan xfriend keja kat tune hotels dulu.


Dekat R&R jambatan sungai buloh sebelum menuju ipoh.

Time ni kakak baru 2 tahun lebih/Adik setahun lebih

Anak manja ummi 

Puteri kesayangan Ummi


Ummi adik nak susu

Time ni adik dah start nak merepeh..

Kakak time ni tengah cari ayah.Biasalah tido bawa ketiak ayah bila dah jalan jauh xde ayah..mulalah xtentu hala

Ibu Awie Meninggal dunia

Bismillahirahmanirahim..
Dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.


gambar sumber google

  Pagi tadi kita di kejutkan dengan kematian ibu penyanyi rock awie wings yang telah kembali kerahmatullah di sebabkan sakit tua dan selamat di kebumikan selepas solat jumaat tengahari tadi.


Al-fatihah untuk arwah ibu Awie semoga beliau di tempatkan dikalangan orang-orang yang beriman.
dan takziah untuk keluarga awie semoga tabah dah redha dengan pemergian ibunda tercinta.




ingat 5 perkara sebelun 5 perkara !


Rebut 5 perkara sebelum lima perkara.

Rasulullah s.a.w bersabda  yang bermaksud ;'Rebut lima perkara sebelum lima perkara,sebelum datang lima perkara,masa sihat sebelum sakit,k aya sebelum miskin,lapang sebelum sibuk,muda sebelum tua,dan hidup sebelum mati.' (Hadis riwayat al-hakim dan al-Baihaqi).

Janganlah bertangguh-tangguh di dalam membuat kebaikan dan rebutla lima perkara sebelum lima perkara.

Beribadatlah dan lakukanlah ibadat sunatdi samping ibadat fardhu semasa sihat sebelum datangnya kesakitan.

Bersedekahlah semasa masih kaya sebelum di timpa kemiskinan.

Berzikirlah sewaktu mempunyai kelapangan sebelum dilanda kesibukkan.misalnya di waktu pagi sebelum melakukan kerja-kerja harian dan di waktu petang setelah selesai bekerja.

Carilah keperluan dunia dan akhirat semasa masih muda  dan mempunyai kekuatan tenaga sebelum datangnya tua dan tidak berdaya.

Beramallah semasa disini(semasa berada di dunia) semasa hidup kerana ia berguna selepas kematian nanti ( semasa di akhirat) Disana kita tidak lagi dapat beramal;


with Love
Hana

menikmati siput sedut kat restoran pantai dalam

wahh..sedap si kakak menikmati siput sedut.
inilah kali kedua kami kerestoran kat pantai dalam..
aku tak ingat nama retsoran ini.tapi  apa yang aku tau daripada incik hubby,restoran ini pernah masuk dalam rancangan jalan-jalan cari makan.

yang bestnya kat restoran ni..
ada tiga bahagian duduk kat luar xde aircond.ada aircond dan juga VIP.
harga makanan kat sini sangat berbaloi dan bermacam pilihan yang boleh kita pilih.




hurm..sedapnya kakak menikmati siput sedut ni..

bila dah makan separuh..tersenyum sampai kat telinga ..



*

Thursday, December 11, 2014

10 HIJAB YANG MENGHALANG DARI MENDAPAT HIDAYAH ALLAH


1- الحجاب الأولHijab Pertama
Jahil-
Disebabkan keperluan Ilmu untuk mencapai hidayah, maka Ahli Sunnah mewajibkan menutut ilmu di atas setiap muslimin dan muslimat.
الجهل بالله:
ألاَّ تعرفه.. فمن عرف الله أحبَّه.. وما عرفه قط من لم يحبه.. وما أحب قط من لم يعرفه.. لذلك كان أهل السنة فعلاً طلبة العلم حقًا، هم أولياء الله الذين يحبُّهم ويحبُّونه؛ لأنك كلما عرفت الله أكثر أحببته أكثر..
قال شعيب خطيبُ الأنبياء لقومه: {وَاسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ إِنَّ رَبِّي رَحِيمٌ وَدُودٌ**[هود: 90].
وقال ربك جلَّ جلاله: {إِنَّ الَّذِينَ آَمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا**[مريم: 96].
إنَّ أغلظ الحجب هو الجهل بالله وألا تعرفه؛ فالمرء عدو ما يجهل..
إن الذين لا يعرفون الله يعصونه.
من لا يعرفون الله يكرهونه.
من لا يعرفون الله يعبدون الشيطان من دونه.
ولذلك كان نداء الله بالعلم أولاً: {فَاعْلَمْ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَاسْتَغْفِرْ لِذَنْبِكَ وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مُتَقَلَّبَكُمْ وَمَثْوَاكُمْ**[محمد: 19].
فالدواء: أن تعرف الله حق المعرفة.. فإذا عرفته معرفةً حقيقةً فعند ذلك تعيش حقيقة التوبة.
2- الحجاب الثاني Hijab Kedua
Bid’ah
Amal soleh yang kita kerjakan mesti selari dengan  dengan 2 syarat :
1-Demi wajah Allah SWT dan suci daripada Syirik
2-Mengikut Sunnah Rasulullah SAW.
Oleh yang demikian, semua amalan yang tidak pernah Rasululah SAW lakukan pasti Allah SWT menolaknya tanpa diragui.
البدعة:
فمن ابتدع حُجب عن الله ببدعته.. فتكون بدعته حجابًا بينه وبين الله حتى يتخلص منها، قال r: «من أحدث في أمرنا هذا ما ليس منه فهو ردٌّ» [متفق عليه].
والعمل الصالح له شرطان:
الإخلاص: أن يكون لوجه الله وحده لا شريك له.
والمتابعة: أن يكون على سنَّة النَّبي r.
ودون هذين الشرطين لا يسمى صالحًا، فلا يصعد إلى الله؛ لأنه إنَّما يصعد إليه العمل الطيب الصالح، فتكون البدعة حجابًا تمنع وصول العمل إلى الله، وبالتالي تمنع وصول العبد، فتكون حجابًا بين العبد وبين الرب؛ لأنَّ المبتدع إنَّما عبد على هواه، لا على مراد مولاه، فهواه حجاب بينه وبين الله، من خلال ما ابتدع مما لم يشرع الله، فالعامل للصالحات يمهد لنفسه؛ أما المبتدع فإنه شر من العاصي.
3- الحجاب الثالث Hijab Ketiga
Dosa-dosa besar yang berkaitan batin.
Orang yang memilki sifat-sifat rohani yang keji atau sifat-sifat mazmumah seperti Takabbur,hasad, ujub, bangga dengan diri. sendiri, bakhil, melakukan perkara sia-sia serta perbuatan berzina, minum arak, mencuri dan sebagainya daripada kategori sifat-sifat mazmumah, maka pemilik kepada sifat-sifat tersebut sebenarnya adalah manusia yang terhalang daripada mendapat Hidayah Allah SWT, walaupun pada zahirnya dia seorang yang berpakaian Islam setiap hari.
الكبائر الباطنة:
وهي كثيرة كالخيلاء، والفخر، والكبر، والحسد، والعجب، والرياء، والغرور. هذه الكبائر الباطنة أكبر من الكبائر الظاهرة، أعظم من الزنا وشرب الخمر والسرقة. هذه الكبائر الباطنة إذا وقعت في القلب، كانت حجابًا بين قلب العبد وبين الربِّ.
ذلك أن الطريق إلى الله إنَّما تقطع بالقلوب، ولا تقطع بالأقدام، والمعاصي القلبية قطاع الطريق.
يقول ابن القيم: «وقد تستولي النفس على العمل الصالح، فتصيره جندًا لها، فتصول به وتطغى.. فترى العبد أطوع ما يكون، أزهد ما يكون، وهو عن الله أبعد ما يكون» فتأمل..!!
4- الحجاب الرابع Hijab Keempat
Perbuatan dosa besar secara luaran atau tindakan
Orang yang berusaha kearah mencuri sesuatu secara bijak seperti melalui akaun dan projek-projek kerajaan, pengusaha yang mencari arak dan lain-lain usaha kearah mendapat dosa-dosa besar. Semuanya pasti terhalang daripada mendapat hidayah Allah SWT, walaupun disertai dengan taubat.selagi pakaian dan segala kemudahan hidupnya berhasil daripada perkata haram pasti dia bukan dari golongan yang mendapat hidayah Allah SWT, begitu juga daging tubuhnya yang sebesar zarah yang terhasil daripada makan haram tidak dibunag daripada tubuhnya, pasti Allah SWT menolak Taubat  Nasuhanya, Haji dan Umrah yang Ikhlas, solat dan Puasa yang sempurna, sedangkan tubuh yang berada di atas sejadah adalah Tubuh dan Tulang yang bercampur dengan perkara-perkara haram pasti Allah SWT menolak amalan dan doa mereka.
حجاب أهل الكبائر الظاهرة:
كالسرقة، وشرب الخمر، وسائر الكبائر.
إخوتاه: ينبغي أن نفقه في هذا المقام أنه لا صغيرة مع الإصرار ولا كبيرة مع الاستغفار، والإصرار هو الثبات على المخالفة.. والعزم على المعاودة، وقد تكون هناك معصية صغيرة فتكبر بعدة أشياء وهي ستة:
1- بالإصرار والمواظبة:
مثاله: رجل ينظر إلى النساء، والعين تزني وزناها النظر، لكن زنا النظر أصغر من زنا الفرج، ولكن مع الإصرار والمواظبة تصبح كبيرة؛ إنه مُصرٌّ على ألا يغض بصره، وأن يواظب على إطلاق بصره في المحرمات؛ فلا صغيرة مع الإصرار.
Lelaki memandang aurat perempuan adalah zina mata ianya merupakan zina kecil, jika perbuatan ini berterusan boleh menyebabkan  dosa besar.
2- استصغار الذنب:
مثاله: تقول لأحد المدخنين: اتق الله.. التدخين حرام.. ولقد كبر سنك.. يعني قد صارت فيك عدة آفات
memandang sesuatu dosa adalah perkara remeh dan kecil seperti perbuatan merokok.:
أولها: أنه قد دب الشَّيبُ في رأسك.
ثانيًا: أنك ذو لحية.
ثالثًا: أنك فقير.
فهذه كلها يجب أن تَرْدَعَك عن التدخين.. فقال: هذه معصية صغيرة.
3- السرور بالذنب:
فتجد الواحد منهم يقع في المعصية، ويسعد بذلك، أو يتظاهر بالسعادة، وهذا السرور بالذنب أكبر من الذنب.. فتراه فرحًا بسوء صنيعه؛ كيف سب هذا! وسفك دم هذا! مع أن «سباب المسلم فسوق وقتاله كفر».
Merasa selesa dengan dosa dan berbahagia dengan perbuatan dosa, perasaan selesa dengan dosa adalah lebih bahaya daripada melakukan dosa.
أو أن يفرح بغواية فتاة شريفة.. وكيف استطاع أن يشَهِّر بها.. مع أن الله يقول: {إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آَمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ**[النور: 19].
19. Sesungguhnya orang-orang yang ingin agar (berita) perbuatan yang amat keji itu tersiar di kalangan orang-orang yang beriman, bagi mereka azab yang pedih di dunia dan di akhirat. Dan Allah mengetahui, sedang, kamu tidak mengetahui.
انتبه.. سرورك بالذنب أعظم من الذنب.
4- أن يتهاون بستر الله عليه:
Memandang remeh dengan jaminan Allah untuk menutup  keaiban  hambaNya.
قال عبد الله بن عباس رضي الله عنهما: «يا صاحب الذنب، لا تأمن سوء عاقبته، ولما يتبع الذنب أعظم من الذنب إذا عملته.. قلة حيائك ممن علي اليمن وعلى الشمال – وأنت على الذنب – أعظم من الذنب، ضحكك وأنت لا تدري ما الله صانع بك أعظم من الذنب، وحزنك على الذنب إذا فاتك أعظم من الذنب، وخوفك من الريح إذا حركت ستر بابك – وأنت على الذنب – ولا يضطرب فؤادك من نظر الله إليك أعظم من الذنب».
5- المجاهرة:
Melakukan maksiat secara sembunyi tetapi berulang melakukannya.
أن يبيت الرجل يعصي، والله يستره، فيحدِّث بالذنب، فيهتك ستر الله عليه, يجيء في اليوم التالي؛ ليحدث بما عصى, وما عمل فالله ستره.. وهو يهتك ستر الله عليه.
قال r: «كلُّ أمتي معافى إلا المجاهرين, وإنَّ المجاهرة أن يعمل الرجل بالليل عملاً ثم يصبح وقد ستره الله عليه فيقول: يا فلان عملت البارحة كذا وكذا. وقد بات يستره ربُّه ويصبح يكشف ستر الله عليه».
6- أن يكون رأسًا يقتدى به:
فهذا مدير مصنع.. أو مدير مدرسة.. أو في كلية.. أو شخصية مشهورة.. ثم يبدأ في التدخين.. فيبدأ باقي المجموعة في التدخين مثله.. ثم بعدها يبدأ في تدخين المخدرات.. فيبدأ الآخرون يحذون حذوه.
هكذا فتاة, قد تبدأ لبس البنطلون الضيق, يتحول بعدها الموضوع إلى إتجاه عام.
وهكذا تكون الحال إذا كنت ممن يقتدى بك.. فينطبق عليك الحديث القائل: «من سن في الإسلام سنة سيئة كان عليه وزرها ووزر من عمل بها من بعده من غير أو ينقص من أوزارهم شيء» [رواه مسلم].
5- الحجاب الخامس Hijab Kelima
Memandang remeh dosa kecil
Dosa-dosa kecil yang telah sebati dengan kehidupan harian, kerana orang-orang mukmin tidak akan merosakkan amalan atau perbuatan soleh kepada Allah SWT dengan dosa-dosa kecil, kenapa kita harus merosakkan nasi yang kita makan dengan najis seperti tahi ayam .
حجاب أهل الصغائر:
إن الصغائر تعظم، وكم من صغيرة أدت بصاحبها إلى سوء الخاتمة والعياذ بالله.
فالمؤمن هو المعظِّم لجنايته يرى ذنبه – مهما صغر – كبيرًا؛ لأنه يراقب الله كما أنَّه لا يحقرن من المعروف شيئًا؛ لأنه يرى فيه منَّة الله وفضله، فيظل بين هاتين المنزلتين حتى ينخلع من قَلبه استصغار الذنب واحتقار الطاعة, فيقبل على ربِّه الغفور الرحيم التواب المنان المنعم، فيتوب إليه، فينقشع عنه هذا الحجاب.
6- الحجاب السادس Hjiab Keenam
Syirik kepada Allah yang kita tidak sedar.
Zaman moden begini syaitan telah menggunakan segala kecanggihan IT dan Teknologi untuk merosakkan pandangan mata dengan nikmat berzina melalui mata, mulut berzina melalui perbualan-perbualan lucah dan lain-lain kecanggihan yang telah merosak kehidupan manusia segala-galanya syaitan baluti dan hiasa dengan seni ukiran syaitan. sebenarnya IT dan Teknologi adalah digunakan menyembah Allah SWT .
حجاب الشرك:
وهذا من أعظم الحجب وأغلظها وأكثفها.. وقطعه وإزالته بتجريد التوحيد.. وإنما المعنى الأصلي الحقيقي للشرك, هو تعلق القلب بغير الله تعالى سواء في العبادة، أو في المحبة، سواء في المعاني القلبية، أو في الأعمال الظاهرة.
والشرك بغيض إلى الله تعالى فليس ثمة شيء أبغض إلى الله تعالى من الشرك والمشركين.
والشرك أنواع، ومن أخطر أنواع الشرك: الشرك الخفي؛ وذلك لخفائه وخطورته حتى يقول الله عن صاحبه: {وَيَوْمَ نَحْشُرُهُمْ جَمِيعًا ثُمَّ نَقُولُ لِلَّذِينَ أَشْرَكُوا أَيْنَ شُرَكَاؤُكُمُ الَّذِينَ كُنْتُمْ تَزْعُمُونَ * ثُمَّ لَمْ تَكُنْ فِتْنَتُهُمْ إِلَّا أَنْ قَالُوا وَاللَّهِ رَبِّنَا مَا كُنَّا مُشْرِكِينَ * انْظُرْ كَيْفَ كَذَبُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ وَضَلَّ عَنْهُمْ مَا كَانُوا يَفْتَرُونَ**[الأنعام: 22-24].
22. Dan (ingatlah), hari yang di waktu itu Kami menghimpun mereka semuanya[464] kemudian Kami berkata kepada orang-orang musyrik: “Di manakah sembahan-sembahan kamu yang dulu kamu katakan (sekutu-sekutu) Kami?”.
[464]. Semua makhluk Allah yang mukallaf.
23. Kemudian tiadalah fitnah[465] mereka, kecuali mengatakan: “Demi Allah, Tuhan kami, tiadalah kami mempersekutukan Allah”.
[465]. Yang dimaksud dengan fitnah di sini ialah jawaban yang berupa kedustaan. 24. Lihatlah bagaimana mereka telah berdusta kepada diri mereka sendiri dan hilanglah daripada mereka sembahan-sembahan yang dahulu mereka ada-adakan.
فجاهد أخي في تجريد التوحيد، سل الله العافية من الشرك، واستعذ بالله من الشرك «اللهم، إني أعوذ بك أن أشرك بك شيئًا أعلمه وأستغفرك لما لا أعلمه».
هنا يزول الحجاب، مع الاستعاذة، والإخلاص، وصدق اللّجوء إلى الله.
7- الحجاب السابعHijab Ketujuh
Berlebih-lebihan dalam perkara yang diharuskan sepeerti memakai pakaian yang diharamkan.
Perut yang dipenuhi dengan bahan-bahan haram. Pasti segala tenaga dan kudrat tubuh yang bersumberkan perkara haram tidak akan dapat memancarkan Cahaya dan Tenaga Allah SWT yang suci murni.
حجاب أهل الفضلات والتوسع في المباحات:
قد يكون حجاب أحدنا بينه وبين الله بطنه، فإنَّ الأكل حلال، والشرب حلال، لكن النبي r قال: «ما ملأ آدمي وعاء شرًا من بطن» [رواه الترمذي] فإن المعدة إذا امتلأت نامت الفكرة. وقعدت الجوارح عن الخدمة، إن الحجاب قد يكون بين العبد وبين الله ملابسه، فقد يعشق المظاهر، وقد قال r: «تعس عبد الدينار وعبد الدرهم وعبد الخميصة» [رواه البخاري]. فسماه عبدًا لهذا، فهي حجاب بينه وبين ربه، تقول له: قصِّر ثوبك قليلاً؛ حيث قال الرسول r: «ما أسفل الكعبين من الإزار ففي النار» [رواه البخاري]. يقول: أنا أخجل من لبس القميص القصير.. ولماذا أصنع ذلك؟ هل تراني لا أجد قوت يومي؟!
فالمقصود أن هذه الأعراف، والعادات، والفضلات، والمباحات.. قد تكون حجابًا بين العبد وبين ربه.. قد تكون كثرة النوم حجابًا بين العبد وبين الله، النوم مباح لكن أن تنام فلا تقوم الليل، ولا تصلي الصبح، أو يصلي الصبح ثم ينام إلى العصر فيضيع الظهر, هكذا يكون النوم حجابًا بين العبد وبين الله، قد يكون الزواج وتعلق القلب به حجابًا بين العبد وبين الله.. وهكذا الاهتمام بالمباحات.. والمبالغة في ذلك، وشغل القلب الدائم بها قد يكون حجابًا غليظًا يقطعه عن الله.
نسأل الله عز وجل ألا يجعل بيننا وبينه حجابًا..
8- الحجاب الثامن  Hijab Kelapan
Bencana yang diterima menyebabkan dia melakukan kelalaian.
Hidup yang dipenuhi dengan kelalian. Lihatlah setiap hari aktiviti tidak menuju ke Rumah Allah SWT, Setiap hari kita tidak rindu kepada wajah Allah SWT, kita penuhi perbuatan sia-sia sehingga kita menipu diri kita dengan dikir barat Islam , piala bola dunia Islam, nyanyian dan nasyid Islam, Al-Quran dibaca berserta muzik secara Islam, sukan berbentuk Islam dan sebagainya kita cuma namakan segala ciptaan kita dengan Islam , lalu kita berdoa kepada Allah SWT agar amalan yang kita ciptakan mendapat pahala disisi Allah SWT.
حجاب أهل الغفلة عن الله:
والغفلة تستحكم في القلب حين يفارق محبوبه جل وعلا فيتبع المرء هواه، ويوالي الشيطان، وينسى الله قال تعالى: {وَلَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَنْ ذِكْرِنَا وَاتَّبَعَ هَوَاهُ وَكَانَ أَمْرُهُ فُرُطًا**[الكهف: 82]..
82. Adapun dinding rumah adalah kepunyaan dua orang anak yatim di kota itu, dan di bawahnya ada harta benda simpanan bagi mereka berdua, sedang ayahnya adalah seorang yang saleh, maka Tuhanmu menghendaki agar supaya mereka sampai kepada kedewasaannya dan mengeluarkan simpanannya itu, sebagai rahmat dari Tuhanmu; dan bukanlah aku melakukannya itu menurut kemahuanku sendiri. Demikian itu adalah tujuan perbuatan-perbuatan yang kamu tidak dapat sabar terhadapnya”.
ولا ينكشف حجاب الغفلة عنه إلا بالانزعاج الناشئ عن انبعاث ثلاثة أنوار في القلب.
1- نور ملاحظة نعمة الله تعالى في السر والعلن.. حتى يغمر القلب محبته جل جلاله؛ فإن القلوب فطرت على حب من أحسن إليها.
2- نور مطالعة جناية النفس: حتى يوقن بحقارتها وتسببها في هلاكه، فيعرف نفسه بالازدراء والنقص، ويعرف ربَّه بصفات الجمال والكمال فيذل لله، ويحمل على نفسه في عبادة الله؛ لشكره وطلب رضاه.
3- نور الانتباه لمعرفة الزيادة والنقصان من الأيام؛ فيدرك أن عمره رأس ماله، فيشمر عن ساعد الجد حتى يتدارك ما فاته في بقية عمره.
فيظلُّ ملاحِظًا لذلك كله، فينزعج القلب، ويورثه ذلك يقظةً تصيح بقلبه الراقد الوسنان، فيهب لطاعة الله سبحانه وتعالى؛ فينكشف هذا الحجاب ويدخل نور الله قلب العبد، فيستضيء.
9- الحجاب التاسعHijab Kesembilan
Terlalu fanatik kepada budaya dan adat yang tidak membawa keuntungan kepada Allah SWt dan Rasulullah SAW
Menjadikan budaya dan adat kita sebagai ibadat kepada Allah SWT, kita sanggup katakan permainan gasing , wau, dikir barat dan sebagainya adalah satu ibadat. Sesungguhnya kita tidak segan dan silu memaksa Allah SWT menerima permainan budaya kita sebagai ibadat, sedangkan budaya dan adat Rasulullah SAW telah Allah SWT Nobatkan sebagai Ibadat dan Allah SWT telah janjikan budaya dan adat Rasulullah SAW akan tetap diberkati sehingga Hari Kiamat.
حجاب العادات والتقاليد والأعراف:
إنَّ هناك أناسًا عبيدًا للعادة.. تقول له: لِمَ تدخن؟!!.. يقول لك: عادة سيئة.. أنا لا أستمتع بالسيجارة، ولا ضرورة عندي إليها، إنما عندما أغضب فإني أشعل السيجارة، وبعد قليل أجد أني قد استرحت.
ولما صار عبد السيجارة، فصارت حجابًا بينه وبين الله، ولذلك أول سبيل للوصول إلى الله خلع العادات، ألا تصير لك عادة، فالإنسان عبد عادته فلكي تصل إلى الله.. فلابد أن تصير حرًا من العبودية لغير الله.
قال شيخ الإسلام ابن تيمية: «ولا تصح عبوديته ما دام لغير الله فيه بقية».. فلابد أن تصير خالصًا لله حتى يقبلك.
10- الحجاب العاشر Hijab Kesepuluh
Golongan yang Cintakan perkara-perkara berikut  :
1-Kepentingan peribadi.
2-Syaitan.
3-Dunia
4-Hawa Nafsu
Telah membudayakan manusia agar segala kemudahan nikmat dunia dan pancaindera yang Allah SWT kurnikan benar-benar tidak digunakan untuk Allah SWT, malah dengan tidak segan dan silu maka manusia zaman ini telah melakukannya dengan penuh ketaatan kepada syaitan, segala nikmat dan pancaindera telah dikerahkan kepada program-program berbentuk maksiat setiap saat.
حجاب المجتهدين المنصرفين عن السير إلى المقصود:
هذا حجبا الملتزمين، أن يرى المرء عمله، فيكون عمله حجابًا بينه وبين الله، فمن الواجب ألا يرى عمله، وإنما يسير بين مطالعة المنَّة ومشاهدة عيب النفس والعمل، يطالع منَّة الله وفضله عليه أن وفقه وأعانه، ويبحث في عمله، وكيف أنه لم يؤده على الوجه المطلوب، بل شابه من الآفات ما يمنع قبوله عند الله، فيجتهد في السير، وإلا فتعلق القلب بالعمل ورضاه عنه وانشغاله به عن المعبود حجاب، فإن رضا العبد بطاعته دليل على حسن ظنه بنفسه وجهله بحقيقة العبودية وعدم عمله بما يستحقه الرب جل جلاله ويليق أن يعامل به وحاصل ذلك أن جهله بنفسه وصفاتها وآفاتها وعيوب عمله وجهله بربه وحقوقه وما ينبغي أن يعامل به يتولد منهما رضاه بطاعته، وإحسان ظنه بها، ويتولد من ذلك من العجب والكبر والآفات ما هو أكبر من الكبائر الظاهرة, فالرضا بالطاعة من رعونات النفس وحماقتها..
ولله درُّ من قال: متى رضيت بنفسك وعملك لله فاعلم أنه غير راضٍٍٍٍ به، ومن عرف أن نفسه مأوى كل عيب وشر, وعمله عرضة لكل آفة ونقص.. كيف يرضى لله نفسه وعمله؟!
وكلما عظم الله في قلبك.. صغرت نفسك عندك، وتضاءلت القيمة التي تبذلها في تحصيل رضاه وكلما شهدت حقيقة الربوبية. وحقيقة العبودية وعرفت الله وعرفت النفس تبين لك أن ما معك من البضاعة لا يصلح للملك الحق، ولو جئت بعمل الثقلين خشيت عاقبته، وإنما يقبله بكرمه وجوده وتفضله، ويثيبك عليه بكرمه وجوده وتفضله.
فحينها تتبرأ من الحول والقوة، وتفهم أن لا حول ولا قوة إلا بالله، فينقشع هذا الحجاب.
هذه هي الحجب العشرة بين العبد وبين الله. كل حجاب منهما أكبر وأشد كثافة من الذي قبله.
أرأيت يا عبد الله كم حجاب يفصلك اليوم عن ربك سبحانه وتعالى؟! قل لي بربك: كيف يمكنك الخلاص منها؟!
فاصدق الله، واصدق في اللجوء إليه؛ لكي يزيل الحجب بينك وبينه، فإنه لا ينسف هذه الحجب إلا الله.
يقول ابن القيم: «فهذه عشرة حجب بين القلب وبين الله سبحانه وتعالى, تحول بينه وبين السير إلى الله، وهذه الحجب تنشأ عن أربعة عناصر.. أربعة مسميات هي: النفس، الشيطان، الدنيا، الهوى».
فلا يمكن كشف هذه الحجب مع بقاء أصولها وعناصرها في القلب البتة .. لابد من نزع تلك الأربعة؛ لكي تُنزع الحجب التي بينك وبين الله..
نسأل الله أن يوفقنا للإخلاص في القول والعمل، وأن يتقبل أعمالنا.
وصلَّى الله وسلَّم على نبينا محمد وعلى آله وصحبه.

MEMBACA AL-QURAN




Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad S.A.W. keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.
Sahabat yang dirahmati Allah,
Al-Quran ialah Kitabullah yang terakhir yang diturunkan kepada Nabi Muhammad S.A.W. Al-Quran merupakan mukjizat daripada Allah SWT, al-Quran juga adalah senjata yang paling mujarab yang melimpah ruah, mata air yang tidak mungkin kering, di dalamnya penuh dengan nur hidayah rahmat dan zikir.
Al-Quran diturunkan untuk mengajar manusia tentang pengesaannya kepada Allah SWT (tauhid). Konsep ibadat yang jelas dan menyeluruh agar manusia sentiasa mendapat bekalan yang baru dan segar. Mengajak manusia berfikir tentang ciptaan, pengawasan dan penjagaan yang ditadbirkan oleh yang Maha Agong agar dapat mengenal sifat-sifatNya yang unggul.
Di dalam al-Quran dipaparkan juga contoh tauladan dan juga kisah-kisah yang benar berlaku sebelum turunnya al-Quran dan pada masa penurunan al-Quran. Dengan itu manusia mendapat pengajaran dan panduan dalam mengharungi kehidupan sebagai muslim yang sejati dan benar dalam semua bidang kehidupan.
Terdapat 15 kebaikan-kebaikan al-Quran di dalam hadis-hadis sahih :
Pertama : Al-Quran akan menjadi syafaat dihari akhirat.
Daripada Abu Umamah r.a berkata : Aku mendengar Rasulullah S.A.W. bersabda:
“Bacalah al-Quran sesungguhnya ia akan datang di hari kiamat sebagai syafaat kepada pembacanya”. (Hadis Riwayat Muslim)
Kedua : Al-Quran sebagai pembela (mempertahankan) orang yang membacanya dihari akhirat.
Daripada Nawwas Bin Sam’an r.a. telah berkata : Aku mendengar Rasulullah S.A.W. bersabda : “Di hari akhirat kelak akan didatangkan al-Quran dan orang yang membaca dan mengamalkan isi kandungannya, didahului dengan Surah Al Baqarah dan Surah Ali-Imraan, kedua-dua surah ini menghujah ( mempertahankan ) orang yang membaca dan mengamalkannya”. (Hadis Riwayat Muslim)
Ketiga : Sebaik-baik amalan adalah orang yang belajar dan mengajarkan al-Quran.
Daripada Osman Bin ‘Affan r.a. telah berkata: Rasulullah S.A.W. bersabda : “Sebaik manusia di antara kamu orang yang mempelajari al-Quran dan mengajarnya kepada orang lain”.
(Hadis Riwayat Bukhari)
Keempat : Membaca al-Quran dan susah menyebutnya mendapat dua pahala.
Daripada Aisyah r.a. telah berkata: Bersabda Rasulullah S.A.W. : “Orang yang membaca al-Quran dan susah untuk menyebut ayatnya ia mendapat dua pahala”.
(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)
Kelima : Mukmin yang membaca al-Quran umpama buah yang harum dan sedap rasanya.
Daripada Abu Musa Al Asy’ari r.a. telah berkata : Rasulullah S.A.W. bersabda : “Umpama orang mukmin yang membaca al-Quran seperti buah Utrujjah ( seperti limau besar ) baunya wangi dan rasanya sedap. Umpama orang mukmin yang tidak membaca al-Quran seperti buah tamar tidak ada bau dan rasanya manis, dan umpama orang munafik yang membaca al- Quran seperti Raihanah (sejenis pokok) baunya wangi dan rasanya pahit dan umpama orang munafik yang tidak membaca al-Quran seperti buah labu yang tiada bau dan rasanya pahit”.
(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)
Keenam : Allah SWT mengangkat martabat golongan yang membaca al-Quran.
Daripada Omar Bin Al Khattab r.a. Bahawa Nabi Muhammad S.A.W. bersabda: “Sesungguhnya Allah mengangkat martabat beberapa golongan dan merendahkan martabat yang lain dengan sebab al-Quran”.(Hadis Riwayat Muslim)
Ketujuh : Kefahaman yang sahih tentang al-Quran akan menjadi contoh ikutan.
Daripada Ibnu Omar r.a. daripada Nabi Muhammad S.A.W. telah bersabda:
“Tidak boleh berhasad dengki kecuali di dalam dua perkara : Lelaki yang dianugerahkan kefahaman yang sahih tentang al-Quran, ia menunaikan ibadat siang dan malam , lelaki yang dianugerahkan kemewahan harta lalu dinafkahkannya siang dan malam”.
(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)
Kelapan : Membaca al-Quran akan mendapat ketenangan (sakinah)
Daripada Barra’ dan daripada ‘Azib r.a. telah berkata : “Seorang lelaki membaca Surah Al Kahfi dan di sisinya seekor kuda yang diikat dengan dua tali, maka awan di langit mula melindunginya dan semakin hampir, dan kudanya mula menjauhinya. Apabila menjelang pagi beliau pergi berjumpa Nabi Muhammad S.A.W. dan menceritakan peristiwa tersebut maka baginda bersabda : Itulah ( sakinah ) ketenangan yang turun disebabkan bacaan al-Quran”.
(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)
Kesembilan : Sesiapa yang tidak mengingati ayat-ayat al-Quran umpama rumah yang roboh.
Daripada Ibnu ‘Abbas r.a. beliau berkata : Rasulullah S.A.W. bersabda : “Sesungguhnya orang yang tidak ada di dalam ingatannya sesuatu pun daripada ayat al-Quran seperti rumah yang roboh”. (Hadis Riwayat Tarmizi dan beliau berkata: Hadis ini hasan sahih)
Kesepuluh : Membaca dan memperelokkan bacaan al-Quran akan mendapat kebaikannya.
Daripada Abdullah Bin ‘Umru Bin Al ‘As r.a. Nabi Muhammad S.A.W. bersabda :
“Satu masa nanti akan dikatakan kepada orang yang membaca al-Quran: Bacalah, perbaikkilah dan perelokkanlah bacaan al-Quran sepertimana engkau memperelokkan urusan di dunia, sesungguhnya tempat engkau akan ditentukan di akhir ayat yang engkau bacakan”. ( Hadis Riwayat Abu Daud dan Tarmizi dan beliau berkata : Hadis ini hasan sahih )
Kesebelas : Membaca beberapa ayat al-Quran lebih baik daripada mendapat unta yang gemuk.
Daripada ‘Uqbah Bin ‘Amir r.a. menceritakan : Rasulullah S.A.W keluar dan kami berada di tempat duduk masjid yang beratap. Maka beliau bersabda: “Siapakah di antara kamu yang suka keluar di pagi hari pada setiap hari menuju ke Buthan atau ‘Atiq, dan dia mengambil darinya dua ekor unta yang gemuk dalam keadaan dia tidak melakukan dosa dan tidak putus hubungan silaturrahim”. Kami menjawab : “Kami suka demikian itu. Sabda Rasulullah S.A.W : “Kenapakah kamu tidak pergi ke masjid belajar atau membaca dua ayat Al Quran lebih baik dari dua ekor unta, tiga ayat lebih baik dari tiga ekor, empat ayat lebih baik dari empat ekor unta demikianlah seterusnya mengikut bilangan ayatnya”. (Hadis Riwayat Muslim)
Kedua belas : Sesiapa yang lebih fasih memebaca al-Quran lebih layak menjadi imam solat berjemaah.
Daripada Ibnu Mas’ud r.a bahawa Nabi Muhammad S.A.W bersabda : Orang yang paling layak mengimami kaum di dalam sembahyang ialah mereka yang terfasih membaca al-Quran”. (Hadis Riwayat Muslim )
Ketiga belas : Nabi SAW mengutamakan sahabat yang paling kuat berpegang teguh kepada al-Quran untuk dikebumikan jenazah mereka.
Daripada Jabir Bin Abdullah r.a. bahawa Nabi Muhammad S.A.W. menghimpun antara dua lelaki yang terbunuh di peperangan Uhud kemudian baginda bersabda : “Yang mana satukah antara keduanya yang paling kuat berpegang teguh dengan al-Quran maka apabila aku tunjukkan kepada salah seorang daripada keduanya maka dialah orang yang pertama masuk ke liang lahad”. (Hadis Riwayat Bukhari, Tarmizi, Nasa’ie dan Ibnu Majah)
Keempat belas : Kelebihan berdoa selepas membaca al-Quran.
Daripada ‘Imran Bin Husain Bahawa beliau lalu di hadapan qari yang sedang membaca al-Quran kemudian dia berdoa kepada Allah kemudian ia kembali membaca kemudian ia berkata aku mendengar Rasulullah S.A.W. bersabda : “Barangsiapa yang membaca al-Quran maka berdoalah kepada Allah dengan al-Quran maka sesungguhnya akan datang beberapa kaum yang membaca al-Quran dan mereka berdoa dengannya”.
(Hadis Riwayat Tarmizi, beliau berkata : Hadis ini hasan)
Kelima belas : Setiap satu huruf membaca al-Quran akan mendapat sepuluh ganjaran pahala.
Daripada Ibnu Mas’ud r.a. ia berkata : “Barangsiapa yang membaca satu huruf daripada al- Quran maka baginya satu kebaikan, satu kebaikan menyamai dengan sepuluh pahala, aku tidak bermaksud : Alif , Lam , Mim ialah satu huruf, tetapi Alif satu huruf, Lam satu huruf dan Mim satu huruf”.(Hadis Riwayat Ad Darimi Tarmizi, beliau berkata hadis ini hasan sahih)
Sahabat yang dimuliakan,
Marilah kita menjadikan al-Quran sebagai peduman hidup kita , apabila kita sentiasa menjadikannya sebagai panduan dan peraturan hidup kita tidak akan sesat dan sentiasa mendapat pimpinan daripada Allah S.W.T. Al-Quran juga merupakan senjata yang paling berkesan untuk membersihkan jiwa dan menyinarkannya.
Dalam sebuah hadis Rasulullah S.A.W.bersabda : Daripada Ibnu Umar r.a berkata:
“Rasulullah S.A.W. telah bersabda maksudnya : “Hati manusia akan berkarat seperti besi yang dikaratkan oleh air”. Apakah cara untuk menjadikan hati bersinar semula. Kata baginda lagi, ” Dengan banyak mengingati mati dan membaca al-Quran.”

Kata-kata Hassan Al-Basri

Kata-kata Hassan Al-Basri :
1-Kambing itu lebih sedar dari manusia kerana menurut kata gembalanya. Tetapi manusia itu tidak taat kepada perintah Tuhannya dan menurut sahaja kehendak iblis.
2-Kawam-kawan yang jahat merosakkan orang yang berjalan menuju Allah SWT.
3- Mengumpul harta benda lebih buruk daripada minum arak yang mana adalah dilarang oleh Al-Quran.
4-Sesiapa yang memecilkan dirinya akan selamat, sesiapa yang memisahkan daripada dirinya dan nafsunya akan merasakan kebebasan.
5-Orang yang menggali asas dasar dunia ini dan di situ dia membina Bangunan Akhirat adalah orang yang bijak.
6-Sesiapa yang mengenal Allah SWT  akan mengaggap dunia sebagai musuhnya dan sesiapa  yang cintakan dunia akan memusuhi Allah SWT.
7- Orang yang membuang amalan Rohaniah dan menggantikannya dengan amalan bermurah hati kepada dunia adalah orang yang rosak dan jahat.
8- Sesiapa yang cintakan emas dan perak akan dihina oleh Allah SWT  dan sesiapa menganggap dirinya pemimpin masyarakat adalah orang yang sesat dan hina.
9-  Allah SWT telah berfirman ” Aku akan ampunkan bagimu segala dosa kamu jika kamu tidak memandang yang lain kecuali Aku ” Imam Hassaan ditanya, Bagaimanakah kamu ?
Imam Hassan menjawab ” Saya adalah ibarat orang di tengah laut yang kehilangan perahu dan terapung di dalam air “.
Rujukan :
Kitab Tazkirah Awliya’ . m/s : 17 & 18.

mensyukuri nikmat tuhan







Bismillahirahmanirahiim..

apa yang kita miliki terkadang bukan yang kita sukai..
tapi bisa jadi itulah yang terbaik..
kita tidak tahu hakikat di sebalik itu..
munkin ada hikmah terindah di kemudian hari..
dikala tabir hati..
terbuka untuk bisa memahami ketentuan allah..

semoga kita mampu mensyukuri
dan berbahagia dengan apa yang kita perolehi
atas kesedaran bahawa apa yang ada pada kita itu..
semuanya adalah milik allah semata..aaminn.

Tuesday, December 09, 2014

kalimah Allah pada tudung aidijuma

assalamualaikum dan selamat malam..



    Masya allah.. Sekadar perkongsian untuk malam ni..kat design cetak tudung aidijuma terjumpa kalimah allah..
seperti dalam bulatan merah..munkin allah nak tunjukkan kat kita kot..
Tapi apa-apapun saya xberani nak komen lelebih..sebab saya juga peminat setia tudung bawal aidijuma..apa yang berlaku tu semua kehendak allah semata..

yang baik datang nya dari allah..yang buruk datangnya dari saya sendiri..
allahuakbar..

selamat malam bai  ^^..

Tips tutup aurat


..Set dalam minda yang kita nak berada di paras no 8 di mana kita menutup aurat sempurna dengan handsock serta stokin.
..Kalau ada baju seksi, simpan. Jangan buang sebab kalau gian nak pakai, pakai dalam bilik je. Jgn lupa, dgn family pun kena jaga aurat.
.. Kalau banyak baju yg tak mengikuti syarak, simpan pakai tidur je. Belilah baju yg longgar. InsyaAllah, ada ganjaran berbelanja utk aurat.
.. Tudung. Kalau mereka yg tidak bertudung, pakailah sebab rugi kamu tayang kecantikan kamu pada semua. Lagi cantik bila bertudung.
..Bagi mereka yg sudah bertudung, labuhkan. Kalau jarang, inner neck banyak skrg jual. Aurat sebenarnya bukan hanya menutup rambut sahaja.
..Bila bertudung, jgn pakai baju ketat, seluar ketat, sanggul tinggi. Salah tu sebab masih menampakkan susuk tubuh anda.
..Bertudung tapi lengan pendek? Kalau ada pakai handsock dgn baju pendek, masih dikira nampak bentuk tangan. Aurat tu wahai Hawa.
..Bertudung labuh tapi tidak pakai handsock atau stokin? Aurat perempuan adalah semua kecuali muka dan tapak tangan.
..Kalau ada family yg tidak bertudung, ajak mereka sekali. Tak salah ajak mereka berubah. Tak lah kamu rasa kekok kan?
.. Solat jaga tapi tidak menutup aurat. Alhamdulillah jaga solat, tapi jangan lupa menutup aurat pun wajib. Mungkin ada salah dalam solat.
..Bila nak berubah, dekatkan diri pada benda baik. Macam majlis ilmu, dengar bacaan Al Quran, jaga solat, kawan dgn kawan yg baik.
..Bila dah berubah, istiqamah. Buat selalu sebab bila kita selalu buat, kita akan rasa kekok bila tak pakai labuh, baju longgar.
.. Ada yg gunakan cara ni, iaitu buat jadual. Buat minggu ni mula pakai baju longgar. Minggu seterus , tudung pulak. Boleh gunakan.
..Set dalam minda, mati itu pasti. Tak kan nk berubah bila nak mati sebab kita tak tahu ajal kita bila. Banyakkan ingat mati dan istighfar
..Dekatkan diri dengan Allah dan buat solat taubat nasuha. Kembali kepada Nya dan pohon petunjuk Nya. InsyaAllah, Dia Maha Pengampun.
..Bila keluar, tanya pada diri "Adakah Allah redha dengan pemakaian aku?" "Cukup tak aku menutup aurat aku semua?"
.. Bila berubah, pekakkan telinga dengan cacian sebab tak mudah untuk ke Syurga kan? Mengadu pada Nya, insyaAllah indah akhirnya.
..Bila menutup aurat kawan hilang? Allah nak tunjukkan pada kamu siapa kawan, siapa lawan. Dia akan gantikan dgn yg lebih baik, insyaAllah
Hawa, itu sedikit perkongsian buat kamu. Semoga bermanfaat. Jadilah bidadari Syurga di dunia dgn seindah perhiasan solehah kamu.

Copy paste from hamba allah

Sunday, December 07, 2014

ADAB DALAM PERSAHABATAN


Assalamualaikum..
Dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.
disini daku ingin berkongsi tentang perdaban dalam bersahabat ini ku petik dari group sahabat seislamku yaitu Mazura Ali yang banyak membantu dan menyedarkanku tentang betapa pentingnya ikatan persahabatan yang terjalin atas dasar umat seislam..

Adab orang yang bersahabat itu ada banyak perkaranya,tetapi disebutkan oleh imam Al ghazali didalam kitabnya"Bidayatul Hidayah;-
  1. Melebihkan sahabat keatas dirinya dari segi material jangan terlalu bakhil.
  2. Memnabtu sahabatnya dari segi keperluan dengan segera tampa ia meminta tolong.
  3. Menyembunyikan rahsia-rahsia sahabatnya.
  4. Menutup segala keaibannya.
  5. Apabila ia mendengar seseorang mencela sahabatnya,dia tidak menyampaikan perkartaan itu kepada sahabatnya.
  6. Apabila seseorang keburukka sahabatnya,janganlah ia mendengarnya.
  7. Apabila ia mendengar seseorang memuji sahabatnya atau sesuatu yang menyukakanya,hendaklah ia menyampaikan perkara itu kepadanya.
  8. Apabil sahabatnya berucap,hendaklah ia bersungguh-sungguh mendengar ucapannya.
  9. meniggalkan berbantah-bantah dengan sahabatnya.
  10. memanggil gelaran sahabatnya dengan nama yang ia sukai,bukan gelaran yang buruk.
  11. Apabila melihat sahabatnya berbuat kebajikkan,hebdaklah ia bersyukur atas perbuatannya.
  12. menengah seseorang daripada mencela sahabatnya seperti ia menegah orang untuk mencela dirinya.

with Love 
Hana

6 december



Assalamualaikum dan selamat malam..
    Hee esok dah hari isnin ialah hari berkerja bagi yang berkerja dan bagi yang jadi suri rumah sepenuh masa tu ..setiap hari adalah hari yang istimewa bukan apa..mampu menguruskan rumah tangga dengan baik..Pepagi dah hantar anak-anak ke rumah mak mertua nasib baiklah dekat je..
kalau tidak..???

    Bagi yang berkerja macam aku ni  hanya sabtu dan ahad lah peluang aku uruskan rumah tangga,suami dan anak-anak yang sudah pasti tiada habisnya.hanya dapat berehat bila semuanya sudah selesai. Tapi sekejap jelah pas tu kene sambung balik buat kerja rumah. Inilah rutin hari-hari jika sudah berumahtangga.kadang-kadang tiada masa untuk diri sendiri..Semuanya tertumpu pada rumah tangga.

 
    Tapi hari ini selepas aku balik dari melawat abah kat hospital dan sempat bershopping kejap.
Tetiba petang pas maghrib tu aku rasa badan tak berapa sihat.
minggu lepas suami dan anak-anak demam. Now,my turn pulak ke?..adeh..kasihan suami dan anak-anak kalau aku yang demam.rumah akan jadi tunggang langgang.
Namun aku gagahkan juga memasak untuk makan malam..

  selepas semuanya selesai aku gagah kan menhapdate belog kesayangan ku ini..
walaupun sedikit jadikla.. untuk berkongsi apa yang aku rasa..


maaf jika sekiranya ada yang tak kena pada ayat-ayat ku.Kerana aku masih terlalu baru dan baru belajar cara-cara bagaimana nak berentri di blog sendiri.
Harap sekiranya..ada sesiapa yang boleh tegur kekurangan diri ini.

yang baik dari allah yang buruk dari tuan punya belog ini..


with Love
cik Hana
-

   






SHOPPING DI BUTIK ZAWARA


alhamdulillah..
assalamualaikum..
tengahari tadi lebih kurang dalam kul 12.30 pm sekembali nya dari hospital ..
suami bertanya "pas ni ummi nak g mana?"
aku pun jawab dengan selamba " kebetulan ada duit sikit nak beli baju dress kat ZAWARA,Singgah kat MARA japlah".sesampai jekat butik zawara aku rasa nak pengsan kejap tengok dress lawa-lawa gila..mak ai yang paling mahal pun dalam lingkungan RM199.
berbaloi sebenarnya beli kat zawara ni.kain dia pun memang sedap di pakai taklah panas even duk dalam cuaca panas.sebab kain yang berquality dan serap peluh.Ini kali kedua aku beli dress kat zawara. 
Kalau selalu mahu pengsan aku di buatnya..memang tak mampu aku.Tapi yang menariknya hari ini.Incik hubby bayarkan..heeee.
gembira sangat..dia pun xde lah membantah asal baju tu menutup aurat dia pun dengan senang hati akan bayar kan.

Jom shopping kat zawara....




ini sebahagian baju yang aku dapat capture..

my pincess nissa dan zara.sempat selfie pulak tu kat kaunter.

dress yang aku dapat pancing tengahari tadi..
aku lupa nama dress  ni.yang pastinya selesa.


Thank you hubby belanja ummi dress kat zawara.
Bukan selalu hubby tolong bayarkan..angin tengah baik..heee.ok bai ^^..