Saturday, May 31, 2014

Al-fatihah


ahli jawatan kuasa WI kawasan buana perdana

Fuh..selepas berhempas pulas menolong apa yg patut.
Sebelum mesyuarat di adakan..akhirnya semua berjalan dengan lancar
Alhamdulillah...terima kasih di atas kesudian para ahli jawatan kuasa dan kepada doc yang sudi menjayakan mesyuarat khas untuk ibu-ibu berkejaya maupun suri rumah..
Cehceh..aku pulak yang melebih bagi ucapan kan.padahal aku tolong sikit je. ;)
By de way..sangat seronok kat kawasan perumahan aku ni ada je activities ada mse aku join jugak.
Cuma bab bola jaring aku memang kaki bangku..hihuhi
Bab pertandingan memasak,nasyid insyallah aku boleh join kalau aku xde program lain..
Biasalah yerkadang masa aku terhad..

P/s: majulah wanita untuk anak bamgsa..

madah sumayyah

Suamiku
Bunga semalam telah layu
Gugur daripada jambangannya
Mujur..
Cinta kita bukan itu lambangnya

Mulutku telah kaku merayu
Hatiku malu untuk terus cemburu
Tidak seperti dulu..
Kerana kini kau seorang mujahid
Yang rindu memburu syahid

Maaf kiranya tutur dan kata
Senyum dan seri wajah
Pudar dan hambar di matamu
Padaku yang baru belajar
Menjadi seorang mujahidah

Friday, May 30, 2014

memori terakhir kita berempat

Assalamualaikum..hi uolls..
Arini adalah hari yang sgt sedih buatku..
Kerana aku akan kehilangan seorang lagi sahabat tersayang...
Dimana suka dan duka kami kongsi bersama dalam satu team..

Yang aku suka ttg dia ni..
Even,aku marah cmne pun dia tetap tak ambil hati..
Aku pun pelik.hai budak ni xde perasaan ke?
Hurm...bila aku tengah marah dia akan mula buat lawak,kelakar..
Dia seorang yang ringan tulang dan suka
Menjaga kebajikan rakan-rakan yang sudah
Di anggap sebagai kakak sendiri..
Aku sayangkannya..kerana sikap ringan tulang..
Apapun aku doakan semoga berjaya di tempat baru..
Dimana pun kita berada jangan lupa sahabat yang sentiasa bersama didalam susah dan senang..
Memori lunch kat uptown white coffee with them..
 Time ni tengah pusing-pusing nak cari tempat makan yang sesuai..sempat lagi pose..
 Sementara mencari kedai yang sesuai utk lunch..sempat lagi pose..(jothi and effa)
 cantik tak bunga ni..
Sebenarnya..kalau boleh aku nak je bw balik bunga ni...tapi kete tak muat...
 macik veronica ni pun tak nak ketinggalan sama..padahal dia yang takut tuan kedai marah..

opps..terlebih sudahh..hahaha.heavenkan
Puan effa tengah menginterview cik jothi kat opis baru..cm berat ke hati nak lepas cik jothi tu pergikan..xpe puan effa..dah rezeki dia..biarlah..diakn budak lagi..


Semoga persahatan kita kekal sampai bebila..sayang uolls bertiga*keep in touch*
Thankss..kerana persahabatan yang terbina..




P/s: Dah xde da appollo tiap pagi,pasti kami merindukanmu sayang..

Thursday, May 29, 2014

Abby Failkan Tuntutan Cerai Hari Ini


 saat hari bahagia abby abadi bersama suaminya.


Nampaknya khabar angin yang mengatakan rumahtangga pasangan Abby Abadi
dan Muhammad Noor Farhan Che Bakar mempunyai masalah telah terjawab apabila
 ada laporan mengatakan bekas selebriti itu bakal memfailkan penceraian esok.


Abby Abadi dijangka memfailkan permohonan untuk bercerai dengan suaminya
 di Mahkamah Rendah Syariah Gombak Timur, Selangor, pagi esok selepas
usaha untuk menyelamatkan rumahtangga mereka tidak menemui jalan
 penyelesaian..


P/S;- Sama-samala kita mendoakan semoga abby tabah dalam menghadapi ujian hidup..
tak perlulah kita berprasangka buruk..kerana jodoh pertemuan semuanya allah dah tentukan..

Wednesday, May 28, 2014

Mencari redha..


Hidup adalah perjuangan. Perjuangan untuk mendapat keredhaan Allah.
 Kehidupan sentiasa berputar seperti roda.
Terkadang di atas, sesekali di bawah..itu perkara biasa.
Hidup jika tidak diisi dengan perkara bermanafaat alangkah sia-sia.
 Masa berlalu pergi seperti angin berhembus lalu.
Jiwa akan kosong dan meronta-ronta mencari sesuatu yang seakan-akan
kehilangan. Betulkan? Kenapa kosong? Kerana tidak hampir denganNya,
kerana tiada hubungan cinta denganNya, kerana sering melupakanNya.

Hidup akan berasa terisi jika kita dekat denganNya, terasa bahagia,
 seakan-akan kita dapat menakluki dunia kerana seperti ada kekuatan yang
sentiasa hampir..betulkan??


Pengalaman yang dilalui jadikanlah sebagai pedoman untuk masa depan.
 Sekiranya kita tersungkur kesedihan, kehilangan dan kesakitan..
anggaplah ianya panggilan Allah untuk menyedarkan kita agar kembali
 dekat padaNya.

Kegembiraan, kebahagiaan dan kesenangan jangan pula melalaikan kita…
kerana ia juga satu ujian untuk melihat sejauh mana kita mengingat
kembali pertolongan dan bantuan Maha Perkasa. Diberi dan diambil
perkara lumrah kerana kita hanya peminjam sementara.
Senyuman bila-bila masa boleh bertukar kepada tangisan rintihan..
kerana segala-gala datang dariNya.
Perjuangan kita hanya mencari rahmat dan redhaNya,
memohon bantuan dan kekuatan agar dapat menjalani ujian
kehidupan sebaik mungkin. Jadi manusia bermanafaat di dunia dan memperoleh
 kejayaan di akhirat nanti…insyallah..

Perubahan mujahadah.


Hari ini saya memetik tulisan Ustaz Pahrol Mohd Juoi dalam bukunya
' Di Mana Dia Di Hatiku.'

Untuk berjaya dan bahagia, kita perlu melakukan perubahan. Kita perlu keluar
 dari zon selesa menuju zon mencabar kerana di zon mencabar itulah letaknya
kemajuan, perkembangan dan peningkatan dalam kehidupan kita. Zon selesa
ialah keadaan yang kita berada sekarang, sementara zon mencabar ialah
keadaan yang kita inginkan pada masa depan.

Untuk mencapai apa yang kita inginkan, kita mesti melakukan perubahan.
Kita mesti lebih berusaha, menambah ilmu dan berani melakukan
langkah-langkah baru dalam kehidupan. Ringkasnya,
kita perlu bermujahadah dan berubah. Tetapi perubahan
itu akward- yakni canggung, kekok dan tidak selesa sifatnya.

Penulisan yang sangat menarik. Berapa ramai di antara kita
 yang sangat selesa dengan apa yang kita ada sekarang? Kerjaya,
rumahtangga, anak dan isteri, harta….semuanya ada..alangkah
bahagianya hidup kita…

Ataupun yang tidak ada apa-apa….”begitulah hidup kita…
kais pagi makan pagi..nak buat macam mana…sudah takdir”

Alangkah bahagianya jika kita dapat berubah sebelum dipaksa
…kesedaran untuk melakukan perubahan yang muncul itu datang sendiri,
terbit dari hati nurani…
I must change….there’s a lot I can do….there’s a lot I can contribute….
there’s is no limit of what I can achieve…..

Sesetengah daripada kita dipaksa untuk berubah….
selepas datangnya ujian Allah dalam bentuk musibah dan
dugaan, kehilangan dan sebagainya…alangkah baiknya jika
kita dapat menjadikannya sebagai satu starting point..untuk berubah….
memperbaiki apa sahaja kelemahan dan kekurangan diri sebelum ini…..
supaya kita tidak terlalu leka dengan kesedihan dan kekecewaan yang
berpanjangan….

Itulah pentingnya matlamat dalam kehidupan….kita perlu mempunyai
matlamat/wawasan….tanpanya kita tidak mungkin mempunyai daya atau
kekuatan untuk berubah…..

Sesunggguhnya jalan perjuangan itu tidak pernah mudah…namun
begitu dalam melaluinya, kita tidak keseorangan…yakinlah kepada Allah….
semoga kita ditunjukkan jalan yang benar…jalan yang diredhai….
yang akan membawa kita kepada kebahagiaan dunia dan akhirat. Amin.


Diam adalah lebih baik

diam adalah lebih baik

sayangku..diamku bukan bermaksud aku benci padamu.
maafkan aku kerana tak menyapamu..
aku tidak suka  ditipu dan tak suka menipu,
apatah lagi nak jaga tepi kain orang
sepertinya kamu tahu itu tentangku bukan ?

perkenalan kita dah terlalu lama
sudah menjadi saudara..
aku percayakanmu sepenuh hati..
kerana aku tahu kau akan menyimpan rahsiaku.
ternyata aku silap..
sanggup kau hancurkan kepercayaan yang aku berikan padamu..

kau sanggup bercerita dengan orang yang baru saja rapat denganmu
tentangku..
janganlah kau fikir orang yang rapat denganmu itu
sama sepertiku.
boleh menyimpan rahsia atau apa saja..
aku silap mempercayakanmu..



P/S ; maaf..sekali aku mempercayakan orang itu dan di khianati memang susah untuk aku
percaya balik.



last day jothi

Me and jothi
              time baru pas lunch posing jap kat depan menara icon jalan tun razak
                                              
                        
Effa dan jothi
                                                

                                                 


sahabat..

mengenalimu sesuatu yang amat indah..
bermulanya aku mengajarmu tentang bagaimana cara berkerja berdisiplin
saat mula perkenalan kita ku ingat kau seorang yang mengada-ngada..
hingga membuatkan ku..malas nak layan..
rupanya sikapmu memang begitu..
seorang yang sangat manja dan keanak-anakkan..
sahabat setahun lebih kita bersama di dalam satu team
ada suka dan duka yang kita telah lalui bersama..
kena marah dengan customer maki hamun..
kaulah yang handle.
ni lepas kau dah xde sape lagi yang nak buat???
staff baru..aku tak rasa,staff baru akan seterrormu..
hehe

selepas aku dapat tahu kau dapat better offer kat tempat baru..
tersentap hati mak...
bahawa aku akan kehilangan seorang sahabat..
yang baik,.yang degil..manja..semuanya ada kat kau..

susah aku nak ungkapkan sayang apa yang aku rasa saat ini..
apa yang mampu aku bagitau adalah semoga di manapun kau berkeja
jadilah orang yang bertanggung jawab..
aku tahulah sebelum ni kau buat kerja macamana..
apa yang aku bagi kau memang akan buat..
tapi ada juga mistaken..hehehe
but,aku boleh cover untuk mu..


good luck dear...
i love u so muchh...

LUNCH..

dua orang ni tengah mencari tempta makan yang sesuai..
sempat lagi kau che tong..dengan selipar jepun.(eh..mmg aku tak perasan)
          terpaksa melangkah                                                    
          tinggal kenangan dengan budak ni                                      
apalah yang di sembangkan tu (pasal boyfriend kot )                         

                  
               eh..cam kenal je??                                         

majlis pertunangan anak kak ros..

assalamualaikum..

time ni aku dah nak balik..tapi sedara suamiku ini sibuk nak snap pic aku dengan dia..
kenangan katanya..akupun malu juga..hehehe

trip ke barakah perak

ustaz kazim elias tengah sibuk dengan yang lain.aku boleh menyelit kat belakang dia suh makcik snap pic..heheh
yang ni kat pondok barakah kt perak..seronok dapat jumpa budak hafizah ni..
ha mak mertua aku nak cari bakal menantu utnuk adik ipar aku..
seronokkan kalau dapat suami tahfiz..ecececeh..


p/s; semoga anak-anakku mampu menjadi hafizah.berjaya dunia akhirat itu doaku..amin..

Dinner kat one utama bistro


kat tune hotels ada saja yang activiti after habis waktu bekerja..

with my friend and boss MR.mark
aku pun tak athu game apa dorang main ni..dah lupa..tak silap game KENEKAN ORANG KOT...
my bff

tune hotel ipoh launching

saja ingin mengimbas kenangan bersama geng kat tune hotels suatu ketika dahulu..
time ni kita orang tengah launching kat tune hotels ipoh..jenjalan cuci mata kat gunung lang (first time g ipoh )
sementara menunggu feri untuk balik ke pangkalan..heaven kau jah..
check in selepas keletihan berjalan sehari suntuk  kat ipoh..menuggu turn reception bagi key room
after launching time ni..reramai snap pic memasing dengan gaya tersendiri..

wedding adik alah bugis

hari perkahwinan adikku di sabah pada 2012


ha kalau korang nak tahu nila baju pengantin orang bugis..
walaupun sebahagianku berdarah bugis..
aku sendiri tak pernah rasa pakai pengantin ni..
bukanlah aku melupakan aat resam atau sengaja tak nak pakai..
di sebabkna perkahwinanku berlangsung di semenanjung..
aku kena ikut adat melayu lah katakan..


sedikit megenai bugis melayu di sabah

Bugis tulen di Sabah ini sangat mementingkan akar umbi
keturunan mereka. Mereka ini adalah sangat berbeza dan
tidak sama seperti masyarakat Melayu yang mempunyai darah
keturunan Bugis. Ini menyebabkan Bugis Tulen ini lebih bersifat
 mengutamakan kaum atau bangsa sendiri dan mereka tidak suka
berkahwin dengan masyarakat Melayu yang ada di Tawau. Bangsa Bugis
 di Tawau ini sangat menekankan adat dan tradisi Bugis dalam kehidupan
mereka dimana adat Bugis mereka ini yang sama diamalkan di Indonesia ini
 sangat berbeza dengan adat Melayu. Ini menyebabkan cara kehidupan mereka
 sukar diterima oleh masyarakat Melayu tempatan. Mereka juga lebih suka
berhubungan rapat dengan saudara mereka yang masih terdapat ramai di
Sulawasi Selatan. Bugis tulen ini sebenarnya adalah masyarakat Bugis
Indonesia yang datang mencari kerja di Tawau selepas kewujudan negara
INDONESIA. Pada asalnya, jumlah pekerja Bugis Indonesia ini agak terkawal
kerana mereka sebenarnya dijemput untuk bekerja di ladang ladang koko,
kelapa sawit dan kem kem pembalakan. Namun, setelah Tawau menjadi lubuk
pekerjaan yang bergaji lumayan, kehadiran bangsa Bugis Indonesia sudah
tidak terkawal. Jumlah mereka ini semakin bertambah hingga ke hari ini
sehingga mencecah ratusan ribu orang di seluruh negeri Sabah.

Kehadiran mereka dalam jumlah yang terlalu ramai di Tawau begitu
menyesakkan. Walaupun mengundang simpati dengan kesusahan hidup mereka
di negara mereka di Indonesia namun dengan sikap sebahagian kecil daripada
mereka yang suka mengambil kesempatan dan melakukan penipuan untuk
kepentingan diri, mengundang pula banyak masalah kepada masyarakat
tempatan. Sebab itulah, mereka dicurigai dan sukar dipercayai walaupun diterima atas dasar kemanusiaan oleh masyarakat tempatan. Mereka kebanyakan tinggal di kawasan penempatan tidak sah yang tidak diwartakan sebagai kampung seperti di kawasan perairan bakau atau di hutan hutan simpan berdekatan bukit. Di Sabah, bangsa Bugis ini tidak diiktiraf sebagai penduk peribumi ( natives ) dan diberikan syarat yang ketat dalam pemilikan Tanah. Bugis Indonesia dapat dibezakan dengan Melayu Bugis ialah melalui nama mereka. Nama nama Bugis di antaranya ialah seperti Bachok, Ambok, Beche, Beddu, Bula, Bolong, Patawari, Mapiase dan Picho. Namun, anak anak mereka sudah tidak lagi menggunakan nama nama Bugis sebaliknya menggunakan nama nama Melayu seperti masyarakat Melayu tempatan. Loghat pertuturan Bugis Tulen atau Bugis sIndonesia ketika menggunakan bahasa Melayu juga berbeza dengan loghat Melayu tempatan namun anak anak mereka sudah malu untuk bertutur menggunakan loghat Bugis Tulen sebaliknya bertutur menggunakan loghat Melayu Tawau tidak seperti ibu bapa mereka yang pekat menggunakan
loghat Bugis mereka selain bertutur dalam bahasa Bugis sendiri
yang tidak difahami oleh masyarakat tempatan.

Sebenarnya orang orang Bugis ini berasal dari Sulawesi Selatan,
Indonesia. Kewujudan mereka di Sabah adalah sejak abad ke-19,
iaitu ketika wilayah Tawau menjadi sebahagian daripada kawasan
jajahan orang-orang Inggeris iaitu melalui Syarikat (Berpiagam)
Borneo Utara. Mengikut catatan The North Borneo Annual Volume (1955-1965)
menyatakan sistem pentadbiran bermula pada tahun 1898, iaitu berikutan
langkah-langkah pihak Syarikat (berpiagam) Borneo Utara membuka
sebuah penempatan di Tawau dan seterusnya mengadakan asas-asas
pentadbiran kerajaan tempatan di situ. pada 1947.( Rujuk :
Sejarah Penghijrahan Bugis dari Sulawesi selepas Kemerdekaan Indonesia 1947 ). Namun kehadiran perantau Bugis ini tidaklah ramai dan mereka semuanya telah menjadikan diri mereka menjadi sebahagian masyarakat Melayu Tawau. Mereka berkahwin dengan penduduk peribumi tempatan seperti Tidung dan Suluk dan tidak lagi berbahasa Bugis dan mengamalkan adat dan cara hidup Melayu Tawau. Misalnya, Serang Saman, seorang yang mahir dalam pengendalian urusan di pelabuhan telah dilantik oleh kerajaan British untuk menjawat jawatan di pejabat residen bersama sama Penghulu Tawau ( OKK ) iaitu OKK Kee Abdullah. Keturunan Serang Saman ini masih wujud di Tawau hingga ke hari ini dan menganggap diri mereka adalah orang orang Melayu Tawau yang mengamalkan adat dan budaya Melayu. Mereka juga tidak tahu berbahasa Bugis dan tidak ada hubungan dengan rakyat di Indonesia kerana mereka adalah rakyat Malaysia sepenuhnya yang pernah memperjuangkan bangsa Melayu ketika zaman Jepun dan penyatuan bangsa Melayu sebelum merdeka dari penjajahan British. Mereka bersama sama Datuk Abu Bakar Titingan, Penghulu
Jainal Kerahu dan ramai lagi pemimpin Melayu bersatu di bawah PKMT
 ( Persatuan Kebangsaan Melayu Bersatu ) pada 1945 dan seterusnya
bersatu di bawah USNO ( Pertubuhan Kebangsaan Sabah Bersatu ) pada 1961.


Namun setelah kemerdekaan Sabah melalui Malaysia pada 1963,
telah muncul kehadiran warga-warga indonesia dari bangsa Bugis ke Tawau.
Kesukaran mencari pekerjaan di Indonesia menyebabkan mereka sanggup
 meninggalkan tanah air mereka menggunakan kapal untuk datang mencari
rezeki di Tawau yang menjanjikan kehidupan yang lebih menjamin kesenangan.
 Kehadiran mereka di Sabah asalnya adalah sebagai warga buruh yang bekerja
 di ladang-ladang koko, ladang-ladang kelapa sawit dan juga di kem-kem
 pembalakan. Umumnya, masyarakat Indonesia di Sabah, majoritinya
adalah daripada kalangan Bugis.( Rujuk : Bancian Data Pekerja Asing di
Sabah ). Tak kiralah yang masih memegang pasport pekerja, bekerja secara
 tidak sah ataupun yang diberikan taraf warganegara Malaysia.
Perbezaan Melayu Tawau dengan Bugis asli

Melayu Tawau ialah masyarakat Melayu yang wujud di Tawau sebelum
zaman penjajahan lagi dan sebelum zaman pendudukan tentera Jepun
 di Borneo Utara. Manakala Bugis asli yang merupakan pendatang dari
Indonesia yang datang ke Tawau setelah kewujudan negara Indonesia.
Di Indonesia, mereka dikenali sebagai bangsa Bugis mengikut daerah
masing-masing seperti Bugis Rappang, Bugis Bone, Bugis Enrekang dan
sebagainya manakala di Sabah mereka diwartakan sebagai bangsa Indonesia
sama seperti bangsa Toraja dan Timor yang juga berasal dari Indonesia
dan datang ke Tawau ketika zaman kepadatan penduduk dan permasalahan
ekonomi di selatan Sulawesi. Walaupun masyarakat Melayu Tawau ada yang
berdarah campuran Bugis tetapi mereka tidak tahu langsung bertutur
dalam bahasa Bugis sebaliknya hanya tahu bertutur dalam
bahasa Melayu Loghat Tawau dan mengamalkan adat tradisi Melayu
serta patuh kepada ajaran dan amalan agama Islam yang suci,
diwarisi dari nenek moyang mereka yang sememangnya tinggal di
Tawau sejak beberapa generasi dahulu. Sebaliknya masyarakat Bugis
Asli yang merupakan kumpulan imigran dari negara Indonesia ini
masih mengamalkan adat yang diamalkan ketika mereka hidup Indonesia.
Mereka sangat patuh kepada adat mereka yang berlainan dengan adat
masyarakat Melayu. Perkampungan Bugis Asli ini banyak tertumpu di
kawasan perumahan sempit yang dahulunya merupakan tanah kerajaan
( setinggan ) seperti di kawasan bekas bakau di Tanjung Batu Laut,
kawasan bekas bakau di Pasir Putih dan kawasan lereng bukit di
sekitar Bukit Kukusan. Selain itu banyak juga kawasan perumahan
sempit di beberapa kawasan sekeliling lapangan terbang lama Tawau
yang ditinggalkan seperti di Sri Menanti, Kampung Sentosa dan
Kampung Toraja.


celebration crismas party at tune HR 2012

my santa claus mistery bagi aku sekotak coklat..time tu aku baru 3 bulan join TUNE hotels
 mereka sangat happening..rindu time ni..
ha ni la..staff di sebalik tune hotels ececehh..group kecik je..tapi keje memang terbaikk..
big boss (mark lanskester ).
after celebration tu kite orang pun pakat makan-makan..nilah sahabat baik aku kat sana..

mandi wajib



MANDI WAJIB | Ramai Yang Tidak Sah Mandi Wajibnya?

Jangan Pandang Remeh Bab ni.....

Assalamualaikum, Berkongsi sedikit ilmu… dari JAKIM.


Mandi wajib yg betul….. Mandi wajib merupakan perkataan yang mudah disebut, tetapi jangan terkejut jika dikatakan banyak umat Islam di tanahair kita yang tidak sah mandi wajibnya kerana tidak melakukannya dengan betul.

Untuk melakukan mandi wajib yang betul, seseorang itu tidak boleh melakukannya dengan hanya mandi secara berdiri atau duduk mencangkung sahaja. Sebaliknya, ia mesti dilakukan dalam kedua2 keadaan bagi membolehkan seseorang itu meratakan air ke seluruh anggota badannya yang zahir.


Penolong Pengarah Bahagian Dakwah, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), Uztaz Haji Mat Jais Kamos, 49, menegaskan, bagaimanapun, berdasarkan pengalamannya sebagai bekas kadi di Pejabat Agama Islam Gombak Timur dan penceramah, didapati banyak umat Islam yang tidak mengetahui perkara ini.


“Akibatnya, mandi majibnya menjadi tidak sah kerana tidak memenuhi salah satu rukun mandi wajib iaitu meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir. Apabila mandi wajib tidak sah, ibadat yang dilakukan oleh seseorang itu juga turut tidak sah. Itulah akibatnya jika tidak melakukan mandi wajib dengan betul,” tegas beliau ketika ditemui di rumahnya di Taman Sri Keramat Kuala Lumpur .


Mandi wajib yang juga sebagai mandi junub atau janabah tidak boleh dipandang ringan oleh umat islam. Setiap orang yang mlakukannya mestilah mengetahui dan memenuhi rukun2nya. Jika tidak mandi wajib seseorang itu tidak akan sah. Rukun mandi wajib ada 3 perkara. Pertama, niat. Kedua , menghilangkan najis di badan.Ketiga , meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir. Niat mandi wajib: “Sahaja aku mengangkat hasar besar kerana Allah Taala.” Atau ” Sahaja aku mandi wajib kerana Allah Taala.”


Niat itu di dalam hati dan ia hendaklah disertakan ketika air sampai ke mana2 bahagian anggota badan. Bagi perempuan yang habis haid, niat mandi wajib ialah: ” Sahaja aku mengangkat hadas haid kerana Allah Taala.” Manakala bagi perempuan yang habis nifas, niat mandi wajibnya ialah: ” Sahaja aku mengangkat hadas nifas kerana Allah Taala”.


Niat itu jika dilambatkan atau ketika seseorang itu memulakannya selepas dia telah membasuh salah 1 anggota badannya akan menjadikan mandi wajibnya tidak sah. Oleh itu dia mestilah memulakan kembali niatnya ketika dia mula menyampaikan air keseluruh anggota badannya. Sekiranya dia berniat sebelum air sampai ke badan, niat itu juga tidak sah. Oleh itu mandi wajibnya tidak sah.


Mengenai rukun mandi wajib yang ke2, iaitu menghilangkan najis yang ada pada badan , menurut Ustaz Haji Mat Jais, menurut Imam Nawawi, jika kita ada najis di badan, najis itu boleh dibasuh serentak dengan mandi wajib. Ertinya membasuh najis dengan mandi itu boleh disekalikan.


Sementara rukun mandi wajib yang ke3, iaitu meratakan air ke seluruh anggota badan yang zahir , meliputi kulit, rambut dan bulu yang ada di badan, sama ada bulu2 yang jarang atau lebat. Jika rambut seseorang itu ditocang atau disanggul, sekiranya tidak sampai air ke dalamnya, tocang atau sanggul itu wajiblah dibuka. Bulu2 dalam lubang hidung pula, tidak wajib dibasuh kerana dianggap batin. Tetapi sekiranya, bulu2 di dalam hidung itu bernajis, ia wajiblah dibasuh.


Mengenai kuku pula, jika di dalam kuku ada kotoran yg boleh menghalang sampai air ke badan khususnya di bahagian bawah kuku, kotoran itu wajiblah dibuang. Membuang kotoran di dalam kuku itu pula boleh dilakukan ketika sedang mandi.


Tentang rambut yg diwarnakan pula selain inai, inilah yang merumitnya. Sebenarnya jika rambut seseorang itu diwarnakan dengan pewarna selain inai, mandi wajib seseorang itu tidak sah. Oleh itu, seseorang yang mewarnakan rambutnya dengan pewarna selain inai, jika dia hendak mandi wajib, dia mestilah membuang pewarna pada rambutnya terlebih dahulu. Tetapi untuk membuang pewarna itu pula bagaimana?.. Inilah yang rumitnya. Sedangkan pewarna pada rambut itu sebenarnya tidak boleh dibuang begitu mudah.


Yang menyebabkan mandi wajib orang yang menggunakan pewarna pada rambutnya tidak sah kerana pewarna itu akan menyalut rambutnya yang menghalang air sampai ke rambut. Ini berbeza dengan inai. Inai sebenarnya akan meresap ke rambut, tetapi pewarna pula akan menyalut rambut menyebabkan air terhalang ke rambut.


Tetapi dalam hal ini, jangan pula ada yang salah faham. Sebenarnya pewarna itu jika dikeluarkan sijil halal oleh JAKIM dan sekiranya pewarna itu tidak bernajis, bukanlah bermaksud menjadi tidak sah. Dalam hal ini, sukalah saya menyatakan bahawa sembahyang dan mandi wajib itu berbeza. Jadi, mestilah dipandang dari sudut yg berbeza.


Dalam hal ini juga, sukalah saya menyatakan, huraian mengenai rukun mandi wajib seperti yang telah saya nyatakan ini adalah merupakan perbezaan sah atau tidak mandi wajib. Jadi, ia perlulah diberikan perhatian yang lebih oleh umat Islam.


Mengenai sebab2 seseorang itu wajib mandi wajib pula, Ustaz Haji Mat Jais menegaskan, sebab2nya terdiri daripada 6 sebab. 3 sebab melibatkan lelaki dan perempuan iaitu kerana bersetubuh walaupun tidak keluar air mani, keluar air mani dan mati. Manakala 3 sebab lagi hanya melibatkan kaum perempuan sahaja, iaitu keluar darah haid, nifas dan melahirkan anak(wiladah) .


Mandi wajib boleh dilakukan di mana2 dengan menggunakan air mutlak sama ada air telaga, air paip, sungai laut dan tasik. Bagi pasangan suami isteri yang bersetubuh pula, mereka tidak semestinya mandi selepas bersetubuh, tetapi diwajibkan mandi ketika ingin beribadat.


Selepas bersetubuh pula, jika ia dilakukan pada waktu malam, jika tidak mahu mandi wajib, seelok2nya ambillah wuduk sebelum tidur itu adalah sunat, manakala tidak berwuduk sebelum tidur adalah makruh.


Panduan Tambahan :

1. Agar wajah selalu segar, berseri-seri dan cantik, cucilah minima 5 kali sehari dengan air wudhu. Jangan langsung dikeringkan, biarkan menitis dan kering sendiri. Lalu ambillah sajadah, shalat, berdzikir, dan berdo’a.


2. Untuk menghilangkan stress, perbanyaklah ‘olahraga’. Cukup dengan memperbanyakkan solat. Ketika solat, kita mengerakkan seluruh tubuh. Lalu berkonsultasilah pada Allah SWT dengan dzikir dan do’a.


3. Untuk pelembab, agar awet muda, gunakanlah senyuman. Tidak hanya di bibir tapi juga di hati. Jangan lupa bisikkan ‘kata kunci’, “Allahuma Kamma Hassanta Khalqii Fahassin Khuluqii” (Ya Allah sebagaimana engkau telah memperindah kejadianku, maka perindah pula akhlaqku). (HR Ahmad).- ( DOA TENGOK CERMIN ).


4. Untuk punya bibir cantik, bisikkan kalimat-kalimat Allah, tidak berbohong atau menyakiti hati orang lain, tidak menyombongkan diri atau takbur.


5. Agar tubuh langsing, mulus, diet yang teratur dengan berpuasa seminggu 2 kali, Isnin dan Khamis. Jika kuat, lebih bagus lagi puasa Nabi Daud AS i.e. selang satu hari. Makanlah makanan halal, perbanyak sayuran, buah-buahan, dan air putih.


6. Untuk mengembangkan diri, sebarkan salam dan sapaan. Dengan demikian kita akan banyak dikenal dan disayangi.


Rahsia 13 Inilah dia rahsia as-solat, sebagai peringatan bagi yang sudah tahu atau panduan bagi yang baru tahu……

1. Niat Sembahyang Sebenarnya memeliharakan taubat kita dari dunia dan akhirat.

2. Berdiri Betul Fadilatnya, ketika mati dapat meluaskan tempat kita di dalam kubur.

3. Takbir-ratul Ihram Fadilatnya, sebagai pelita yang menerangi kita di dalam kubur.

4. Fatihah Sebagai pakaian yang indah-indah di dalam kubur.

5. Ruqu’ Sebagai tikar kita di dalam kubur.

6. I’tidal Akan memberi minuman air dari telaga al-kautsar ketika di dalam kubur.

7. Sujud Memagar kita ketika menyeberangi titian SIRATUL-MUSTAQIM.

8. Duduk antara 2 Sujud Akan menaung panji-panji nabi kita di dalam kubur.

9. Duduk antara 2 Sujud (akhir) Menjadi kenderaan ketika kita di padang Mahsyar.

10.Tahhiyat Akhir Sebagai penjawab bagi soalan yang dikemukakan oleh Munkar & Nankir di dalam kubur.

11.Selawat Nabi Sebagai pendinding api neraka di dalam kubur.

12.Salam Memelihara kita di dalam kubur.

13.Tertib Akan pertemuan kita dengan Allah S.W.T.

Dari Abdullah bin ‘Amr R. A., Rasulullah S. A. W.bersabda : “Senarai di atas adalah salah satu sebab mengapa orang Yahudi / Kafir tidak sukakan angka 13 dan juga Hari Jumaat. Itulah sebab mengapa mereka mencipta cerita yang begitu seram sekali iaitu ” FRIDAY the 13th ” jika ada di kalangan kamu yang perasan!!!” Wassalam.


“Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat…” Sebaik-baik manusia itu adalah mereka yang memberi manafa’at kepada manusia lain

Tuesday, May 27, 2014

segmen blogwalking by izzati amira


Peristiwa Israk Mikraj Nabi Muhammad S.A.W.

Israk Mikraj

Israk Mikraj adalah satu peristiwa besar dalam sejarah hidup Rasululah dan dalam sejarah umat Islam. Peristiwa Israk dan Mikraj ini didahului dengan beberapa peristiwa yang mendukacitakan Rasulullah saw. Antaranya kematian bapa saudara Baginda, Abu Talib dan kewafatan isteri Baginda yang tercinta iaitu Saiyidatina Khadijah rha. Begitu juga peristiwa penolakan kaum Taif terhadap dakwah Baginda saw. Maka peristiwa Israk dan Mikraj ini dirumuskan sebagai kemuliaan dan hiburan istimewa dari Allah swt kepada kekasih-Nya.

Ringkasan peristiwa Israk dan Mikraj

Sebelum Israk dan Mikraj 

Sebelum berlakunya Israk dan Mikraj Rasulullah SAW mengalami pembedahan dada/perut oleh malaikat. Hati Baginda SAW dicuci dengan air zamzam, dibuang ketul hitam ('alaqah) iaitu tempat syaitan membisikkan was-wasnya. Kemudian dituangkan hikmat, ilmu dan iman ke dalam dada Rasulullah SAW. Setelah itu, dadanya dijahit dan dimeterikan dengan "khatimin nubuwwah". Selesai pembedahan, didatangkan binatang bernama Buraq untuk ditunggangi oleh Rasulullah dalam perjalanan luar biasa yang dinamakan "Israk" itu.

Semasa Israk (Perjalanan dari Masjidil Haram ke Masjidil-Aqsa) 

Sepanjang perjalanan (Israk) itu, Rasulullah SAW diiringi (ditemani) oleh malaikat Jibrail dan Israfil. Tiba di tempat-tempat tertentu (tempat-tempat yang mulia dan bersejarah), Rasulullah telah diarah oleh Jibrail supaya berhenti dan bersembahyang sebanyak 2 rakaat. Antara tempat-tempat berkenaan ialah: 
  1. Negeri Thaibah (Madinah), tempat di mana Rasulullah akan melakukan hijrah. 
  2. Bukit Tursina, iaitu tempat Nabi Musa AS menerima wahyu daripada Allah.   
  3. Baitul-Laham (tempat Nabi Isa AS dilahirkan)
Dalam perjalanan itu juga baginda Rasulullah SAW menghadapi gangguan jin 'Afrit dengan api jamung dan dapat menyaksikan peristiwa-peristiwa simbolik yang amat ajaib. 

Peristiwa-peristiwa tersebut adalah seperti berikut:
  • Kaum yang sedang bertanam dan terus menuai hasil tanaman mereka. Apabila dituai, hasil (buah) yang baru keluar semula seolah-olah belum lagi dituai. Hal ini berlaku berulang2. Rasulullah SAW diberitahu oleh Jibrail: Itulah kaum yang berjihad "Fisabilillah" yang digandakan pahala kebajikan sebanyak 700 kali ganda bahkan sehingga gandaan yang lebih banyak. 
  • Tempat yang berbau harum. Rasulullah SAW diberitahu oleh Jibrail: Itulah bau kubur Masitah (tukang sisir rambut anak Fir'aun) bersama suaminya dan anak-anaknya (termasuk bayi yang dapat bercakap untuk menguatkan iman ibunya) yang dibunuh oleh Fir'aun kerana tetap teguh beriman kepada Allah (tak mahu mengakui Fir'aun sebagai Tuhan).  
  • Sekumpulan orang yang sedang memecahkan kepala mereka. Setiap kali dipecahkan, kepala mereka sembuh kembali, lalu dipecahkan pula. Demikian dilakukan berkali-kali. Jibrail memberitahu Rasulullah: Itulah orang yang berat kepala mereka untuk sujud (solat).
  • Sekumpulan orang yang hanya menutup kemaluan mereka (qubul dan dubur) dengan secebis kain. Mereka dihalau seperti binatang ternakan. Mereka makan bara api dan batu dari neraka Jahannam. Kata Jibrail: Itulah orang yang tidak mengeluarkan zakat harta mereka. 
  • Satu kaum, lelaki dan perempuan, yang memakan daging mentah yang busuk sedangkan daging masak ada di sisi mereka. Kata Jibrail: Itulah lelaki dan perempuan yang melakukan zina sedangkan lelaki dan perempuan itu masing-masing mempunyai isteri/suami. 
  • Lelaki yang berenang dalam sungai darah dan dilontarkan batu. Kata Jibrail: Itulah orang yang makan riba. 
  • Lelaki yang menghimpun seberkas kayu dan dia tak terdaya memikulnya, tapi ditambah lagi kayu yang lain. Kata Jibrail: Itulah orang tak dapat menunaikan amanah tetapi masih menerima amanah yang lain. 
  • Satu kaum yang sedang menggunting lidah dan bibir mereka dengan penggunting besi berkali2. Setiap kali digunting, lidah dan bibir mereka kembali seperti biasa. Kata Jibrail: Itulah orang yang membuat fitnah dan mengatakan sesuatu yang dia sendiri tidak melakukannya. 
  • Kaum yang mencakar muka dan dada mereka dengan kuku tembaga mereka. Kata Jibrail: Itulah orang yang memakan daging manusia (mengumpat) dan menjatuhkan maruah (mencela, menghinakan) orang. 
  • Seekor lembu jantan yang besar keluar dari lubang yang sempit. Tak dapat dimasukinya semula lubang itu. Kata Jibrail: Itulah orang yang bercakap besar (Takabbur). Kemudian menyesal, tapi sudah terlambat. 
  • Seorang perempuan dengan dulang yang penuh dengan pelbagai hiasan. Rasulullah tidak mempedulikannya. Kata Jibrail: Itulah dunia. Jika Rasulullah memberi perhatian kepadanya, nescaya umat Islam akan mengutamakan dunia daripada akhirat. 
  • Seorang perempuan tua duduk di tengah jalan dan menyuruh Rasulullah berhenti. Rasulullah SAW tidak menghiraukannya. Kata Jibrail: Itulah orang yang mensia2kan umurnya sampai ke tua. 
  • Seorang perempuan bongkok 3 menahan Rasulullah untuk bertanyakan sesuatu. Kata Jibrail: Itulah gambaran umur dunia yang sangat tua dan menanti saat hari kiamat.
Setibanya di masjid Al-Aqsa, Rasulullah turun dari Buraq. Kemudian Baginda masuk ke dalam masjid dan mengimamkan solat 2 rakaat dengan segala anbia dan mursalin menjadi makmum.
Rasulullah SAW terasa dahaga lalu dibawa Jibrail 2 bejana yang berisi arak dan susu. Rasulullah SAW memilih susu lalu diminumnya. Kata Jibrail: Baginda membuat pilihan yang betul. Jika arak itu dipilih, nescaya ramai umat baginda akan menjadi sesat.
Semasa Mikraj (Naik ke Hadratul-Qudus Menemui Allah SWT) 

Didatangkan Mikraj (tangga) yang indah dari syurga. Rasulullah SAW dan Jibrail naik ke atas tangga pertama lalu terangkat ke pintu langit dunia (pintu Hafzhah). 

Langit Pertama: Rasulullah SAW dan Jibrail masuk ke langit pertama, lalu berjumpa dengan Nabi Adam AS. Kemudian dapat melihat orang2 yang makan riba dan harta anak yatim dan melihat orang berzina yang rupa dan kelakuan mereka sangat hodoh dan buruk. Penzina lelaki bergantung pada susu penzina perempuan. 
Langit Kedua: Nabi SAW dan Jibrail naik tangga langit yang kedua, lalu masuk dan bertemu dengan Nabi Isa AS dan Nabi Yahya AS.
Langit Ke-3: Naik langit ketiga. Bertemu dengan Nabi Yusuf AS. 

Langit Keempat: Naik tangga langit keempat. Bertemu dengan Nabi Idris AS. 

Langit Kelima: Naik tangga langit kelima. Bertemu dengan Nabi Harun AS yang dikelilingi oleh kaumnya Bani Israil. 

Langit Keenam: Naik tangga langit keenam. Bertemu dengan Nabi2. Seterusnya dengan Nabi Musa AS. Rasulullah mengangkat kepala (disuruh oleh Jibrail) lalu dapat melihat umat baginda sendiri yang ramai, termasuk 70,000 orang yang masuk syurga tanpa hisab. 

Langit Ketujuh: Naik tangga langit ketujuh dan masuk langit ketujuh lalu bertemu denan Nabi Ibrahim Khalilullah yang sedang bersandar di Baitul-Makmur dihadapi oleh beberapa kaumnya. Kepada Rasulullah SAW, Nabi Ibrahim AS bersabda, "Engkau akan berjumpa dengan Allah pada malam ini. Umatmu adalah akhir umat dan terlalu dhaif, maka berdoalah untuk umatmu.

Suruhlah umatmu menanam tanaman syurga iaitu La Haula Wala Quwwata Illa Billah. Mengikut riwayat lain, Nabi Ibrahim AS bersabda, "Sampaikan salamku kepada umatmu dan beritahu mereka, syurga itu baik tanahnya, tawar airnya dan tanamannya ialah 5 kalimah, iaitu Subhanallah, Wal-Hamdulillah, Wa La Ilaha Illallah Allahu Akbar dan Wa La Haula  Wa La Quwwata Illa Billahil - 'Aliyyil-'Azhim. Bagi orang yang membaca setiap kalimah ini akan ditanamkan sepohon pokok dalam syurga".

Setelah melihat beberapa peristiwa lain yang ajaib, Rasulullah dan Jibrail masuk ke dalam Baitul-Makmur dan bersembahyang (Baitul-Makmur terletak betul-betul di atas Baitullah di Mekah). 

Tangga Kelapan: Di sinilah disebut "al-Kursi" yang berbetulan dengan dahan pokok Sidratul-Muntaha. Rasulullah SAW menyaksikan pelbagai keajaiban pada pokok itu: Sungai air yang tak berubah, sungai susu, sungai arak dan sungai madu lebah. Buah, daun-daun, batang dan dahannya berubah-ubah warna dan bertukar menjadi pemata-permata yang indah. Unggas-unggas emas berterbangan. Semua keindahan itu tidak terperi oleh manusia. Baginda Rasulullah SAW dapat menyaksikan pula sungai Al-Kautsar yang terus masuk ke syurga. Seterusnya baginda masuk ke syurga dan melihat neraka berserta Malik penunggunya. 

Tangga Kesembilan: Di sini berbetulan dengan pucuk pokok Sidratul-Muntaha. Rasulullah SAW masuk di dalam nur dan naik ke Mustawa dan Sharirul-Aqlam. Baginda dapat melihat seorang lelaki yang ghaib di dalam nur' Arasy, iaitu lelaki di dunia yang lidahnya sering basah berzikir, hatinya tertumpu penuh kepada masjid dan tidak memaki ibu bapanya.

Tangga Kesepuluh: Baginda Rasulullah sampai di Hadhratul-Qudus dan Hadhrat Rabbul-Arbab lalu dapat menyaksikan Allah SWT dengan mata kepalanya, lantas sujud. Kemudian berlakulah dialog antara Allah dan Muhammad, Rasul-Nya:

Allah SWT: Ya Muhammad.

Rasulullah: Labbaika.

Allah SWT: Angkatlah kepalamu dan bermohonlah, Kami perkenankan.

Rasulullah: Ya, Rabb. Engkau telah ambil Ibrahim sebagai Khalil dan Engkau berikan dia kerajaan yang besar. Engkau berkata2 dengan Musa. Engkau berikan Dawud kerajaan yang besar dan dapat melembutkan besi. Engkau kurniakan kerajaan kepada Sulaiman yang tidak Engkau kurniakan kepada sesiapa pun dan memudahkan Sulaiman menguasai jin, manusia, syaitan dan angin. Engkau ajarkan Isa Taurat dan Injil. Dengan izin-Mu, dia dapat menyembuhkan orang buta, orang sufaq dan menghidupkan orang mati. Engkau lindungi dia dan ibunya daripada syaitan.

Allah SWT: Aku ambilmu sebagai kekasih. Aku perkenankanmu sebagai penyampai berita gembira dan amaran kepada umatmu. Aku buka dadamu dan buangkan dosamu. Aku jadikan umatmu sebaik2 umat. Aku beri keutamaan dan keistimewaan kepadamu pada hari kiamat. Aku kurniakan 7 ayat (surah Al-Fatihah) yang tidak aku kurniakan kepada sesiapa sebelummu. Aku berikanmu ayat2 di akhir surah al-Baqarah sebagai satu perbendaharaan di bawah 'Arasy. Aku berikan habuan daripada kelebihan Islam, hijrah, sedekah dan amar makruf dan nahi munkar. Aku kurniakanmu panji2 Liwa-ul-hamd, maka Adam dan semua yang lainnya di bawah panji2mu. Dan Aku fardukan atasmu dan umatmu 50 (waktu) sembahyang.

Selesai munajat, Rasulullah SAW di bawa menemui Nabi Ibrahim AS kemudian Nabi Musa AS yang kemudiannya menyuruh Rasulullah SAW merayu kepada Allah SWT agar diberi keringanan mengurangkan jumlah waktu sembahyang itu. Selepas 9 kali merayu, (setiap kali dikurangkan 5 waktu), akhirnya Allah perkenan memfardukan sembahyang 5 waktu sehari semalam dengan mengekalkan nilainya sebanyak 50 waktu juga.

Selepas Mikraj

Rasulullah SAW turun ke langit dunia semula. Seterusnya Baginda turun ke Baitul-Maqdis lalu menunggang Buraq ke Mekah pada malam yang sama. Dalam perjalanan ini baginda bertemu dengan beberapa peristiwa yang kemudiannya menjadi saksi (bukti) peristiwa Israk dan Mikraj yang amat ajaib (Daripada satu riwayat peristiwa itu berlaku pada malam Isnin, 27 Rejab, kira2 18 bulan sebelum hijrah). Wallahu'alam.

Monday, May 26, 2014

Aku bukan summayahmu!


Suamiku,bunga semalam telah layu
Gugur daripada jambangannya
Mujur cinta dan perjuangan kita
Bukan itu lambangnya

Mulutku kaku untuk merayu
Hatiku malu untuk terus memburu
Tidak seperti dulu
Kerana kini kau mujahid
Yang ribdu memburu syahid

Maaf kiranya tutur dan tingkah
Senyuman dan seri wajah
Pudar dan hambar di matamu
Padaku yang baru belajar
Menjadi seorang mujahidah

Aku kini hanya mendoakan
Agar kau menjadi yasir
Walau kiranya..bukan aku summayahmu

Dalam tangis ku cuba tersenyum
Ketika kau bermusafir
Sepertinya siti hajar
Sewaktu di tinggal ibrahim

Biar selalu kita berpisah
Selalu derita kerap susah
Kerana ayurga menagih ujian berat
Sedangkan neraka di pagari nikmat!.



amalan bismillah 5

Fadhilat Bismillah 5

Kelebihandan kebaikan ‘Bismillah 5’adalah seperti berikut:

    .
    1. Menghalang jin dan syaitan
    2. Terpelihara dari bahaya dan musuh
    3. Penawar pelbagai racun dan bisa.
    4. Penawar penyakit gila meroyan.
    5. Melegakan bengkak dan benjol.
    6. Penawar kepada penyakit bisa-bisa tulang
    7. Mengubati penyakit bisa-bisa di dalam badan.
    8. Penawar segala jenis racun, santau dan bisa binatang
    9. Boleh digunakan untuk mengubati penyakit yang tidak diketahui puncanya.

cara Merawat


        Letakkan tangan di tempat yang sakit.
        Baca ‘Bismillah 5’ ini sebanyak tujuh kali dengan hati yang ikhlas dan khusyuk.
        Hembuskan juga pada segelas air lalu diberi minum dan disapu di tempat yang berkenaan.
        Sapukan di tempat yang sakit ataupun disapukan ke satu badan.
        Sekiranya anggota yang sakit tidak boleh
        di sentuh dengan tangan kerana sakit atau sukar, bolehlah letakkan
        tangan di bahagian anggota lain dengan ikitikad bahawa anggota tersebut
        adalah angota yang sakit.
        Bagi kes kecemasan, boleh dibacakan terus ‘Bismillah 5’ sambil meletakkan tangan di tempat tersebut.
        Jika kepala anak benjol sebab terhantuk, baca ‘Bismillah 5’ ini sekali sambil tuamkan ais batu atau air suam di tempat sakit. InsyaAllah dapat melegakan.
        Bacalah selawat ke atas Nabi Muhamad Sallallahu Alaihi Wasallam dan ayat ini sertakan doa kepada Allah agar disembuhkan segala penyakit.

Amalan Bismillah 5

        Ayat ‘Bismillah 5’ ini diletak sebagai doa dan boleh dibaca sebelum memakan atau minum ubat.
        Amalkan membaca ‘Bismillah 5’kemudian baca ‘Bismillah 5’, sebanyak 33 kali setiap kali lepas solat.
        Sekiranya ‘Bismillah 5’ diamalkan secara istiqamah, ianya boleh menolak santau dalam makanan dan minuman.
        Bekas berisi makanan/minuman yang dihidangkan akan pecah dengan sendirinya jika dipegang oleh pengamal ‘Bismillah 5’.
        Bacalah dengan yakin dan khusyuk dan hanya kepada Allah SWT sajalah kita bergantung harap.



p/s; mari lah sama-sama kita amalkan fadhilat bismillah ini.
sumber

JJCM

kesian adik menuggu makanan tak sampai-sampai dah tunggu setengah jam.
kakak ni suka pose dan suh ummi snap pic dia..alah-alah puteri elsa gituu..
pening aku di buatnya..
makanan baru je sampai..sedapkan..

suh cik suami snap untuk kita orang bertiga.heee

nilah..incik suami yang tak suka bergambar..pelikkan. (curi-curi snap )heheh
lagi sorang puteri ana (alah-alah frozen gitu ).

P/S ; Al kisah semalam punyer citer..bersama dengan family jantung hatiku..