AMAL IBADAH KARENA CINTA ALLAH KEPADA KITA

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 

Assalamu'alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh
Sahabat dikasihi,
Kita tidak perlu menjadi seseorang yang ada kelulusan Phd atau Master, kita tidak perlu menjadi cantik atau kacak, kita tidak perlu menjadi seorang yang wajib kaya raya dan perlu ada kereta lamborghini untuk menjadi seorang hamba yang beriman dan melakukan setiap satu pekerjaan di dunia ini kerana Allah Ta’ala.
Cukuplah kita ada hati. Hati yang merendah kepada ALLAH SWT.
Betullah, kadang-kadang harta kekayaan yang ada di dunia hanya akan memberatkan lambung untuk beribadah. Namun sesekali, Islam bukanlah agama yang sangat kolot atau miskin sehingga mengharamkan penganutnya untuk menjadi kaya. Tetapi, manusia itulah sendiri yang sebenarnya perlu memandu setiap apa yang ada di dunia dengan sebaik-baiknya dan memastikan diri masih dilandasan yang Allah redha.
Hati sayu mengenangkan kisah Abdul Rahman bin Auf, seorang sahabat baginda yang setia dan kaya raya. Sanggup menginfakkan hampir keseluruhan hartanya di jalan Allah. Katanya, dia tidak mahu dirinya diberatkan dengan persoalan mengenai hartanya yang ada dihadapan Allah Ta’ala nanti. Peribadi yang sangat awesome, sungguh !
Hidup di dunia ini, kalaupun seluruh manusia menyanjung tinggi terhadap kita, tetapi kalau Allah Ta’ala tidak redha, maka akan ada kekosongan yang terbesar sekali dalam kehidupan kita. Hidup kita tidak akan bererti apa-apa pun.
Solusinya? Semuanya hendaklah berpaksikan ALLAH SWT.
JANGAN TERPEDAYA DENGAN DUNIA.
Dunia ini dihiasi dengan keindahan. Antara keindahannya adalah manusia itu sendiri. Ada orang, sanggup berhabis-habisan atau dalam erti kata lain, sanggup pulun habis untuk menarik perhatian manusia lainnya. Biar diirinya dikenali sebagai orang-orang yang baik walaupun hanya di alam maya. Bagi dirinya, cukuplah dia dikenali di alam maya sebagai seorang yang baik walaupun pada hakikatnya, dirinya tidaklah sebaik seperti apa yang dipertontonkan di alam maya. Sesuatu yang sukar difahami, bukan?
Mahukan perhatian manusia untuk tenang dalam kehidupan? Astaghfirullah.
Maka perlu kita ketahui, ketenangan itu adalah anugerah dan milik ALLAH. Ketenangan hanya akan diperolehi apabila kita dekat kepada pemberi ketenangan, pemilik kepada ketenangan. Maka kalau ada yang bertanya, bagaimana pula dengan orang yang tenang dalam kemaksiatan dan kepura-puraan? Maka percayalah, mereka sebenarnya sedang menipu diri sendiri. Walhal jiwa mereka itu sedang menderita.
“Dan tiadalah kehidupan di dunia ini melainkan senda gurau dan mainan belaka. Dan sesungguhnya akhirat itulah sebenarnya kehidupan, jika mereka mengetahui.” (Surah al-Ankabut : ayat 64)
Dunia ini hanyalah dunia. Kebendaan dan nama akan ditinggalkan, tidak akan ada ertinya. Yang hanya akan berterusan dan membuahkan pahala hanyalah manfaatnya. Manfaat yang digunakan di jalan-jalan yang Allah Ta’ala redha dan suka.
“Hai manusia ! apakah yang telah memperdayakan kamu (dengan berbuat durhaka) terhadap Tuhanmu Yang Maha Pemurah. Yang telah menciptakan kamu dan menyempurnakan kejadiaan kamu dan menjadikan (susunan tubuh) kamu seimbang dalam bentuk apa sahaja yang dikehendaki. Dialah yang menyusun tubuhmu.” (Surah al-Infithar: ayat 6-8)
Bersihkan hati kita daripada pujian manusia atau kawan.
 tujuan kita adalah allah s w t , Inshallah...Semoga ALLAH merahmati....Aamiin Ya ALLAH.
Wassalam.

Comments

Popular posts from this blog

cinta sejati

Baby hat!

Item yang bakal ke pantai cahaya.