Monday, April 13, 2015

Ayam madu bergolek versi ummi

Alhamdulillah.. Menu tengahari ni tetiba pulak teringin Nak makan ayam madu tergolek-golek versi Ummi..
Resepi ni ai main campak2 je na...SBB ai xberapa pandai Sgt...
Pes time buat..menjadi jugak..

Resepi nya byk yg saya olah semula mengikut citarasa ai...

Bahan2 untuk ayam:
Ayam sekor yg tlah di rebus
5biji bawang merah/Putih
1 inci halia
2sudu madu
Sos tiram agak2 je
Kicap Mani's pun agak2 je..
Garam n gula secukup rasa..
Butter..

Okeh..tumbuk halia/bawang SMP lumat campur kan dgn sos tiram,kicap garam gula..gaulkan sebati..Pastu sapu rata Kat ayam sekor yg telah di rebus tadi...perap selama sejam..
Kemudian sebelum memanggang ayam tersebut.sapu rata butter kt ayam Tu..
Then panas kan oven 180 bakar selama 40 minit..

Utk sos cili pulak
Cili merah 5 biji yang besar
Bwg Putih 3biji
Air sedikit
Sos
Garam

Gula
Blend semua sekali..

Pastu panas kan periuk masukkn bahan sos yg dah di blend tadi...panas kan sehingga sos menjadi pekat...
Dah siap !

OK selamat mencuba..