Tuesday, June 03, 2014

Love you MR.Arrogant! part 1

oleh ;-aliesha kirana

zara merenung jam pada dashboard kereta myvinya itu.
jam sudah pun menunjukkan pukul lapan lima puluh lima minit pagi,
menandakan lagi lima minit waktu kerjanya bermula.
zaara tidak mampu berbuat apa-apa kerana sudah tersekat didalam
lalulintas.

radio yang sedang memutarkan lagu menyesal,dari sixth sense  segera zaara kuatkan,
cuba mencri sedikit ketenangan diri denga mendengar lagu kesukaannya.
saat tiba di selekoh yang menuju ke arah pejabatnya,zaara cepat-cepat
memecut dengan harapan dia mampu mengatasi masa yang pantas bergerak.

'opocot' zaara melatah saat melihat seekor anjing melintas tiba-tiba
brek  segera di tekan supaya tidak melanggar anjing tersebut.

skrettt! tayar kereta myvi itu kuat mencengkam jalan saat zaara
menekan brek selang sesaat kereta itu berhenti!


tiba-tiba sahaja zaara tersentak sedikit bila keretanya dicium kereta lain.
tergamam zaara seketika,tidak tahu mahu berbuat apa-apa.

tiba-tiba sahaja zaara tersentak sedikit bila keretanya dicium kereta lain.
tergamam zaara seketika,tidak tahu mahu ebrbuat apa-apa.

dari cermin pandang belakang nya zaara dapat emlihat seorang jejaka
segak berbaju kemeja dan berkot keluar dari BMW  putih itu,merenung bumper
hadapan keretanya yang kemek sedikit,lantas menghampiri kereta zaara.

knok knok! cermin tingkap zaaara segera di ketuk.zaara menjadi takut,
biarpun sedar itu adalah kesilapannya,namun zaara takut nak berhadapan  dengan jejaka itu,
takut dirinya di pengapahkan.iyelah,anak dara seorang diri di selekoh yang sunyi,
pastilah mengundang bahaya.

cermin tingkapnya segera di turunkan sedikit,membuatkan dia dapat melihat wajah jejaka
itu yang kelihatan agak bengang.namun,di sebalik marah kian terserlah,zaara masih dapat melihat
wajah jejaka kacak itu dengan jelas,matanya redup,bibirnya merah,kulitnya kuning langsat dan tampak berseri di simbahi cahaya pagi,zaara terpana seketika.


"keluar sekarang".arahan jejaka itu membuatkan zaara menelan liur,
perlahan-lahan dia membuka pintu keretanya dan keluar dari kenderaan itu


"err, maaf saudara, saya tak sengaja".zaara mengangkat tangannya tampa rasa bersalah.
Dia tersandar di tepi myvi kesayangannya itu.

"oh tak sengaja ! kau ingat murah ke kereta aku nak repair,suka-suka hati kau main brek ya!"
muka jejaka itu merona merah.

"er,tadi ada anjing melintas,sebab tu saya brek,saya tak perasan pulak kereta saudara
kat belakang," nada suara zaara bergetar ketakutan.

"tak perasan?"habis,boleh ke guna itu sebagai alasan kau hah ?ni kerosakan kereta kau ni sape
nak bayar?"

"Tak apa saudara,nanti saya bayarkan,beritahu je berapa,insyallah nanti saya sediakan"

"RM 5000 ada?"

zaara tercengang,'lima ribu?makaih mahalnya,mana aku nak cekau duit,itulah tak sayang mulut,
main cakap je"!

'err..err  takde.zaara tersengih,dengan rasa bersalah.

jejaka itu merenung wajah zaara tajam.

"tau pun takada,masa tekan brek tu tak fikir pulak'.

zaara berasa kusut,sudahlah dia lambat nak ketempat kerja,tersangkut pulak dengan
masalah ni.

"er..nanti saya bayarkan boleh tak?saudara tinggalkan kad nama saudara,nanti saya
dah sediakan duit,saya bayar."

"macamana nak tahu kau tak menipu?siapa yang boleh jamin kau supaya tak lari dari aku?"

"em,nah!"tampa berfikir panjang,zaara menghulurkan telefon bimbit nokia E72 kesayangannya
kepada jejaka itu.

"selagi saya tak bayar,awak boleh simpan telefon ni".


jejaka itu membelek telefon bimbit itu depan belakang,sudah lah berwarna pink,tergantung pula
keychain berbulu-bulu,memang sangat keperempuanan.wajah zaara di renung dengan tajam.

"telefon cikai ni?"

"eleh,kalau telefon ni berlambak boleh aku beli"

"bagi awak memang beli banyak,tapi orang kebanyakkan macam saya ni,
penat mengumpul baru saya boleh beli.ini memang barang kesayangan saya.
macam-macam benda yang saya sayang ada dalam tu,jadi awak boleh percaya
yang saya akan bayar,sebab saya mesti mahukan telefon saya balik."

"baiklah aku percaya.tapi kalau kau tak bayar,aku mesej semua orang dalam
simpanan kau ni yang kau ni orang yang jahat,teruk tak guna ok ?"


zaara menelan liur.'apa pulak dia merepek ni?habislah aku kalau mak ayah tahu pasal hal ni?"
zaara menggelengkan kepala.

"tolong jangan buat macam tu!saya janji saya bayar secepat munkin!"

"baguslah kalau macam tu,aku bagi kau peluang untuk jelaskan hutang
sampai hujung bulan ni saja.kalau kau tak bayar,siaplah kau nanti,
tahulah apa aku nak buat."

zaara mengangguk-angguk tanda faham.kecut perutnya mendengar ugutan jejaka itu.

"nah,ambil kad ni,nanti jelaskan hutang tu,"ujar jejaka itu seraya membuka langkah
kearah keretanya semula sambil memegang telefon bimbit kesayangan zaara pergi.

saat kereta itu berlalu,zaara masih lagi di situ.airmatanya laju mengalir
menangisi kecuaiannya di pagi hari.menangisi kecacatan pada keretanya yang pelu di baiki.
menangisi telefon bimbitnya yang di bawa pergi.menangisi dirinya yang tak masuk
kerja lagi.Aryak !

......................................................................


"wei,minah dah lah masuk lambat,lepas tu tidur pulak eh!"Fiz a.k.a Farizah
menepuk bahu zaara yang sedang menekup wajahnya di meja.

"aku tidurlaa.."zaara bersuara sendu.

"wei kenapa ni ?"fiz kelihatan terkejut saat melihat wajah zaara yang basah dengan airmata.

"aku terlanggar kereta orang tadi."

"hah! lepas tu apa jadi?kau ok ke?"

"aku ok,masalahnya kereta aku tak,kereta mamat tu pun sama."

"so camne?"

"itulah masalahnya.Waaa!"zaara menekup wajahnya semula.

"chill,chill relaks la beb.beritahu kau detailsnya,kalau aku boleh tolong aku tolong."

zaara memandang fiz dengan sayu.sahabat baiknya itu memang prihatin,cuma zaara tak tahu
bagaimana fiz boleh menolong menyelesaikan masalahnya yang satu itu.


P/s ;Nantikan part 2.